Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Miksi kilot eivät lähde – lue nämä vinkit!

(21.02.2010)



Ylikilot jää helposti pysyäkseen, vaikka kuinka painisi laihdutuskuurin kanssa. Aina ei voi syyttää geenejään, eikä edes liikunnan puutetta, vaan usein kyse on pelkistä pienistä tavoista, jotka korjaamalla laihdutus alkaa kulkea oikeaan suuntaan. Lue Yahoo.comin listaamat 7 syytä laihdutuksen jarruista ja käännä kelkka oikeaan suuntaan!

1. Liian suuri lautaskoko. Eräässä tutkimuksessa yli 98 %:a ylipainoisista valitsi kahdesta erikokoisesta lautasesta suuremman buffetia varten. Valinta ei välttämättä ollut viisain, sillä isolle lautaselle kasaa helpommin isomman määrän ruokaa.

2. Katse pois ruoista! Mikäli istuu ruokaillessa herkkuja notkuvaan pöytään päin, asennoituu aivot ja vatsa siihen, että meillä on vielä runsaasti tehtävää, ennen kuin ruoka on syöty loppuun. Kotonakin on viisain voidella leivät ja laittaa ainekset takaisin jääkaappiin, etteivät ne jää houkutukseksi pöydälle odottamaan lisäkierrosta, joka usein on turha.

3. Hidasta! Tutkimuksissa on havaittu, että ylipainoiset syövät usein kovalla tahdilla. Ehkä haarukan sijaan olisikin viisainta joskus kokeilla kiinalaisia syömäpuikkoja. Näin vatsakin ehtisi tulla paremmin kylläiseksi ennen lisäannosta.

4. Ei kiitos enää. Aina ei ole pakko syödä lautasta tyhjäksi, ei edes ravintolassa’koko rahan edestä’. Mikäli tunnet olevasi kylläinen, voit jättää loput annoksesta syömättä.

5. Pureskele ruokasi. Ylipainoisten on havaittu pureskelevan ruokaa vähemmän kuin muiden. Anna ruokailullesi aikaa, pureskele ja nauti erilaisista mauista.

6. Valitse järkevästi. Ylipainoiset ottavat usein ruokaa seisovassa pöydästä lautaselleen suoraan sen sijaan, että ensin katsoisivat mitä on tarjolla ja valikoisivat ruokansa sen mukaisesti. Näin lautaselle päätyy helposti ruokaa ylimäärin.

7. Jäikö aamiainen väliin? Aamiaisen väliin jättäminen voi olla kohtalokasta kiloille. Tutkimuksissa on havaittu, että aamiaisen väliin jättävät syövät päivän aikana kaloreita runsaammin kuin muut. Nauti siis aamulla kuitupitoista ruokaa ja vähärasvaista proteiinia, mitkä käynnistävät aineenvaihduntasi ja pitävät sinut kylläisenä.

 

                                                       Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Paljon on painoindeksisi?
Perusta oma painonhallintaryhmä!
Lue tämä aineenvaihdunnasta - 5 myyttiä

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.