Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Katsoin peiliin
Päivitetty 01.10 2009
klo 23:52

17 kg pois
Päivitetty 11.06 2008

Jenkkaa kahvojen kera
Päivitetty 11.06 2011
klo 01:50

Sisukkaasti sutjakaksi
Päivitetty 01.04 2010
klo 09:44

Ei tästä kuitenkaan tuu mitään
Päivitetty 17.09 2014
klo 20:48

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kyytiä selluliitille – lue 7 vinkkiä!

(28.02.2010)

Muhkurainen, appelsiinia muistuttava iho reisien, pakaroiden ja vatsan seudulla on monen naisen painajainen nimeltään selluliitti. Selluliitti ei ole pelkästään ylipainoisten ongelma, vaan sitä on myös hoikilla ihmisillä. Selluliitin vähentämisessä avainsanoja ovat terveelliset elämäntavat ja aerobinen liikunta, mutta on myös näyttöä, että tietyt muutokset ruokavaliossa voisivat vähentää selluliittia. Lue The Sunin vinkit, joilla selluliitti vähenee.

Unohda myrkyt. Alkoholi, tupakointi ja kahvi voivat huonontaa verenkiertoa supistamalla verisuonia, mikä edesauttaa selluliitin muodostumista. Unohda siis nämä – tai ainakin vähennä!

Vähemmän tyydyttynyttä rasvaa. Tutkaile ruokavaliosi sisältöä ja vähennä tyydyttyneen rasvan määrää! Esimerkiksi voi, juusto, kerma, liha ja makkarat sisältävät runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Paitsi että tyydyttynyt rasva tuo lisää kiloja, se kohottaa veren kolesterolipitoisuutta ja hidastaa verenvirtausta, joka voi aiheuttaa selluliittia.

Syö palkokasveja. Palkokasvit, kuten pavut, herneet, linssit ja idut sisältävät runsaasti saponiineja, jotka alentavat veren kolesterolia ja voivat ehkäistä selluliitin muodostumista. Lisäksi palkokasveissa on paljon kivennäisaineita ja vitamiineja ja ne ovat kuitupitoisia.

Vähennä suolaa. Päivittäisen suolamäärän tulisi pysyä vajaassa teelusikallisessa eli alle 5 grammassa. Liiallinen suolan saanti vaikuttaa verenpaineen lisäksi nesteenkertymiseen, joka turvottaa ja edesauttaa selluliitin näkymistä.

Nauti violetteja. Munakoisot, kirsikat, tummat viinirypäleet ja marjat sisältävät runsaasti antosyaniineja, jotka ovat antioksidantteja. Antosyaniinit parantavat verenvirtausta, mikä antaa kyytiä selluliitille.

Syö kuituja. Tumma pasta, kokojyväleipä, puurot ja marjat ovat hyviä kuidunlähteitä, jotka parantavat ruoansulatusta ja pitävät kylläisenä pidempään sekä ehkäisevät muhkuraista selluliittia.

Juo runsaasti. Runsas nesteen juominen vähentää nesteen kertymistä elimistöön. Muista kuitenkin kiinnittää huomiota juomien kaloreihin ja huomaa, että kivennäisvesissä on natriumia, kuten suolassakin, joka kerää nestettä elimistöön ja turvottaa.

                                                          Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Vältä napostelut - 4 vinkkiä!
Lue tämä aineenvaihdunnasta
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.