Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Kannustusta kaivataan!
Päivitetty 25.08 2008
klo 09:26

Second challenge in my life
Päivitetty 28.09 2009

Tästä se taas lähti.
Päivitetty 16.06 2009


Unelma hoikasta vartalosta
Päivitetty 12.12 2010
klo 17:31

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Tehostartti päivälle - lue vinkit kevyeen aamiaiseen

(14.03.2010)

Aamupala on päivän tärkein ateria, etenkin laihduttajalle. Aamiaisen nauttiminen pienentää tutkimusten mukaan päivän kokonaiskalorimäärää, jolla on edullinen vaikutus painonpudotukselle. Terveellisessä aamiaisessa on painonpudotusta edistäviä ainesosia, joiden nauttiminen heti unien jälkeen saa elimistön tuottamaan ruokahalua vähentävää leptiini-hormonia. Kunnollisen aamiaisen nauttivat saavat yleensä myös enemmän ravintoaineita ja vähemmän rasvaa ruoastaan ja ovat energisempiä.

Aamiainen tulisi nauttia viimeistään tunnin kuluttua heräämisestä. Yöllä verensokeri nimittäin laskee ja aamulla elimistö tarkastaa energiavarastonsa ja määrittää niiden perusteella, paljon ravintoa päivän aikana tarvitaan. Jos siis nautit aamiaisen herättyäsi ja saat verensokerin nousemaan, päättelee keho kaipaavansa vähemmän ruokaa, eikä päivän aikana tule yhtä helposti nälkä.

Aamiaisen sisältö on kaiken a ja o! Nopeasti verensokeria nostavat korkean glykeemisen indeksin omaavat tuotteet, kuten vaalea paahtoleipä ja sokeroidut murot, eivät ole hyvä startti päivälle, sillä nopeasti noussut verensokeri myös laskee pian ja tekee väsyneeksi. Sen sijaan hitaat hiilihydraatit kuten täysjyvä- tai ruisleipä, kaurapuuro ja kevyet maitotuotteet ovat sopivia terveellisen aamiaisen osia.

10 aamiaisvinkkiä , jotka sisältävät noin 250 kaloria (kcal) per annos:

- 125 grammaa vähärasvaista jogurttia, banaaniviipaleita ja 3 rkl vähäsokerista mysliä.
- Annos kaurapuuroa (1 1/3 dl kaurahiutaleita), 1 tl hunajaa ja 3 kourallista marjoja.
- Yhden munan munakokkeli ja 200 g vähäsokerisia tölkkipapuja.
- Viipale kokojyväleipää, viipaloitu tomaatti, kinkkusiivu ja 25 g viipaloitua mozzarellaa.
- 50 g hedelmämysliä ja 1 ½ dl rasvatonta maitoa.
- Kaksi weetabixia, 1 ½ dl rasvatonta maitoa ja viipaloitu päärynä, persikka tai omena.
- Trooppinen hedelmälautanen: puolikas mango, 2 kiiviä, banaani ja 50 g vähärasvaista raejuustoa.
- 125 grammaa vähärasvaista jogurttia, pieni kourallinen kurpitsansiemeniä ja 1 viipaloitu nektariini tai muu hedelmä.
- Annos hedelmäsalaattia.
- Smoothie, jossa kaksi aprikoosia, puolikas mango, 1 persikka ja 2 ½ dl rasvatonta maitoa ja 25 g pehmeää tofua.

Lähde: Foster, H.:Laihdu syömällä. 2006.

 

                                                                Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:

Katso leivän päälle - vertaa kaloreita

5 faktaa vähärasvaisesta ruokavaliosta

 

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.