Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Kannustusta kaivataan!
Päivitetty 25.08 2008
klo 09:26

Second challenge in my life
Päivitetty 28.09 2009

Tästä se taas lähti.
Päivitetty 16.06 2009


Unelma hoikasta vartalosta
Päivitetty 12.12 2010
klo 17:31

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Unenpuute lihottaa - lue miksi!

(11.04.2010)


Mietipä tätä: jos tunnet itsesi väsyneeksi töissä, saatat siepata väsymykseesi muutaman kupin kahvia ja donitsin saadaksesi nopeasti energiaa. Myöhemmin päivällä jätät kuntosalilla käynnin väliin ja nappaat kotimatkalla mukaasi pikaruokaa, sillä et ehdi kokkaamaan. Kun lopulta pääset takaisin sänkyyn, olet liian hermostunut nukkuaksesi.

Kyseessä on ikävä oravanpyörä, joka lopulta johtaa ongelmiin painonhallinan ja hyvinvoinnin kanssa.

Väsymys on helppo torjua tilapäisesti esimerkiksi pussillisella sipsejä, mutta pitkällä tähtäimellä se on hyvin haitallista terveydelle. Epäterveellinen ruoka ja liikunnan puute voivat pahimmillaan johtaa liikalihavuuteen.

Unenpuutteen ja painonhallinnan yhteydessä on kyse hormoneista, jotka säätelevät ihmisen syömistä. Kaksi prosessin tärkeintä hormonia ovat greliini ja leptiini. Greliini on hormoni, joka kertoo, milloin pitää syödä. Leptiini taas on hormoni, joka kertoo, milloin syöminen pitää lopettaa. Unenpuutteesta kärsivällä on enemmän greliiniä ja vähemmän leptiiniä, mikä aiheuttaa nälän tunnetta ja aineenvaihdunnan hidastumista. On siis selvää, miksi unenpuute vaikuttaa lihomiseen.

Unenpuutteen hoitaminen

Aikuinen tarvitsee keskimäärin 7,5 tuntia unta yössä. Tutkijoiden mukaan unen lisääminen viidestä tunnista seitsemään auttaa jo pudottamaan painoa. Unen laadulla on kuitenkin tärkeä merkitys hyvinvoinnille, sillä 7,5 tunnin yöunetkaan eivät auta, jos unen laatu on huono. Uniongelmista voi kuitenkin päästä eroon, kun panostaa hyvään unihygieniaan.

Tässä muutama vinkki:

- Vältä kofeiinin juomista iltapäivällä, sillä se keventää unta öisin.
- Muista harrastaa liikuntaa.
- Ennen nukkumaan menoa kannattaa syödä kevyesti, sillä raskaat ja runsaat ateriat saattavat aiheuttaa närästystä, mikä varmasti pitää hereillä koko yön.

 

                                                     Johanna Rytkönen, toimittaja

Lue myös:
Katso leivän päälle - vertaa kaloreita!

Tee hyvän olon testi!

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.