Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Pömppäri pois
Päivitetty 26.01 2009
klo 23:51


Happy, healthy and beautiful 2011!
Päivitetty 28.06 2011
klo 06:32

Kohti terveempää aikuisuutta
Päivitetty 05.06 2009
klo 16:23

Hyvästi jenkkikilot!
Päivitetty 13.04 2011
klo 20:01

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

10 kivutonta tapaa laihtua - lue vinkit!

(25.04.2010)

Oletko niitä ihmisiä, jolle laihdutus on silkkaa hampaidenkiristystä ja tuskaa? Eihän se mikään ihme ole, sillä laihdutushan on jatkuvaa treenausta ja lempiruuista luopumista. Vai onko sittenkään? Painonpudotuksen ei tarvitse olla murhetta täynnä, jos sen ottaa vähän kevyemmällä otteella. Tässä WebMD.com -sivuston 10 kivutonta painonpudotusvinkkiä.

Kevennä lempiruokiasi

Eräs helpoimmista tavoista vähentää päivittäistä kalorimäärää on keventää ruokia, joihin olet tottunut. Ei ole suuri uhraus vaihtaa esimerkiksi pizzan päällä oleva juusto vähärasvaiseksi, tai valita pakastehyllystä kevytversio jäätelöstä. Vaihda ruokakerma ja salaatinkastike kevyemmäksi, ja valitse juomiksi kalorittomia light-versioita. Jos nautit alkoholia, voit keventää kalorimäärää lisäämällä esimerkiksi viiniin vissyvettä. Näin juomasi on myös terveellisempää.

Minun - ja sinun

Jakamisesta voi olla hyötyä myös painonpudotuksessa. Voit esimerkiksi puolittaa annoksesi ravintolassa ja syödä sen puoliksi jonkun kanssa. Yhteinen harrastus voisi olla muutenkin mukavaa - mitä pitäisit esimerkiksi tandempyöräilystä? Voit aloittaa liikunnallisia aktiviteetteja myös vaikkapa työkavereidesi kanssa.

Älä treenaa, jos et halua

Inhoatko urheilua pelkkänä sananakin? Silloin sinun ei kannata pakottaa itseäsi siihen. Voit kohottaa ja hoitaa kuntoasi muillakin tavoilla kuin kuntosalilla hikoilemisella. Esimerkiksi seksi polttaa myös kaloreita. Myös frisbeen pelaaminen, kroketti lasten kanssa, lumikengillä käveleminen tai trampoliinilla hyppiminen tekee hyvää kunnollesi.

Lisää ruokia ruokavalioosi

Kokeile lisätä terveellisiä vaihtoehtoja ruokavalioosi. Voit vaikkapa ripotella marjoja aamiaismurojen tai puuron sekaan. Osta rapeita kasviksia naposteltavaksi. Raasta vaikkapa porkkanaa jauhelihan sekaan, jolloin saat mehevämpää jauheliharuokaa. Kasvisten lisääminen ruokavalioon ei olekaan niin vaikeaa kuin luulit!

Lisää askeleitasi

Hyötyliikuntaa kannattaa harrastaa aina kun mahdollista. Käveleminen on mitä parhain hyötyliikunnan muoto. Askeleita on helppo lisätä päiväohjelmaan esimerkiksi seuraavasti: käy ostoksilla kävellen lähimarketissa, pysäköi autosi parkkipaikan perälle, jää bussista pois pysäkkiä tai paria aikaisemmin ja käytä portaita aina kun mahdollista. Muista myös, että esimerkiksi shoppailu on liikuntaa. Kauppakeskuksessa kiertely vastaa lenkkiä, varsinkin jos kävelet tuntikausia ympäriinsä, kiipeät portaita ja kannat tavaroita.

Kunnostaudu telkkarin ääressä

Voit käyttää hyödyksi sen ajan, minkä vietät katsellen televisiota. Jos katsot musiikkiohjelmaa, voit vaikkapa tanssia musiikin tahtiin. Kokeile myös kevyttä jumppaa vaikka paikallasi istuen. Voit myös täyttää virvoitusjuomapulloja vedellä ja nostella niitä painoina juomisen sijasta. Vaihda laiskanlinna jumppapalloon - kaloreita kuluu pelkällä istumisella ja selän sekä vatsan lihakset vahvistuvat.

Jätä ravintolalounaat väliin

Tekisikö mielesi karata lounaalle lähiravintolaan tai pahimmillaan poiketa burgeribaarissa? Ei kannata, sillä usein ravintolaruoka on paljon rasvaisempaa ja raskaampaa kuin kotoa tuotu lounas. Kokeile tehdä lounaat itse, tai syö töissä vaikkapa edellisen illan päivällisen loput. Jos kuitenkin vuorossa on ravintolalounas, valitse kevyempiä vaihtoehtoja: kanaa, keittoa tai höyrytettyjä kasviksia. Juo ravintolassa vettä tai muita kalorittomia juomia.

Vaihda pienempiin ruokailuvälineisiin

Usko tai älä - lautasen koolla on väliä. Iso lautanen vetää enemmän ruokaa, joten vaihda lautanen pienempään. Annos näyttää isommalta pienemmällä lautasella, mutta on kuitenkin kohtuullinen. Kokeile myös vaihtaa lusikkasi tai haarukkasi pienempiin. Jäätelöannos kestää kauemmin pienellä lusikalla syötynä, ja samalla tulet antaneeksi kylläisyydentunteelle enemmän aikaa.

Harrasta jotain muuta syömisen sijasta

Ihmisellä on taipumus turvautua naposteluun, kun tylsistyminen iskee. Laihduttajalla käy myös usein niin, että ruoka pyörii ajatuksissa koko ajan, ja se saa taas syömään. Kokeile tehdä jotain muuta. Lue kirjoja, maalaa, aloita jooga, tee käsitöitä. Kun ajatukset ovat poissa ruuasta, laihtuminenkin helpottaa.

Hallitse painoasi

Ole kärsivällinen. Terveellinen painonpudotus on hidasta, mutta palkitsevaa. Ja kunhan olet laihtunut, alkaa painonhallintavaihe. Se on helpompaa kuin laihduttaminen.

                                                            Kaisa Kakko, toimittaja

Lue myös:
6 ravintovinkkiä hoikemmalle vatsalle
Älä syö liikaa - näin hillitset itsesi
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.