Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin saat energisemmän olon!

(03.05.2010)



Kevät on valon, vehreyden - ja väsymyksen aikaa. Olo voi tuntua uupuneelta, vaikka kaikki ympärilläsi hehkuisi elämää. Iltapäivästä olo voi tuntua jo kaikkensa antaneelta, mutta ei päivä ole vielä ohi kun töistä pääsee. Illalla on luultavasti edessä vielä lastenhoito, ruuanlaitto, kotityöt, siivous… Uuvuttaako?

Mistä saisi lisää energiaa, kun olo on vetämätön? Everydayhealth.com listasi 6 tapaa, jolla voit lisätä energiaasi ja saada olosi jälleen virkeäksi.

1. Syö energiaruokaa

Kun väsyttää, käsi alkaa jo hapuilla suklaapatukkaa. Unohda kuitenkin makeat välipalat! Ne nostavat verensokerisi hetkessä, ja pian olet jälleen väsynyt. Kokeile sen sijaan terveellistä välipalaa, joka sisältää proteiinia ja hiilihydraatteja. Kokeile esimerkiksi täysjyväleipää kevyen juuston kera, tai vaaleaa leipää pähkinälevitteellä. Proteiinin ja hiilihydraatin yhdistelmä nostaa verensokeria tasaisemmin ja pitkäkestoisemmin.

2. Syö kuitupitoinen ja hiilihydraattipitoinen aamupala

Tutkimusten mukaan paras tapa saada potkua päivään on panostaa hyvään aamiaiseen. Jos aamiainen sisältää paljon kuitua ja hiilihydraattia, saat hyvän alun päivällesi. Kokeile esimerkiksi kuitupitoisia muroja tai vaikkapa paahtoleipää aamupalaksi. Kuituja olisi hyvä saada noin 25 - 30 grammaa päivässä.

3. Pidä taukoja

Tuntuuko, ettet millään saa tehtyä töissä kaikkea mitä pitäisi, vaikka tekisit montaakin asiaa yhtä aikaa? Varo ylikuormittumista. Pienetkin tauot työn lomassa auttavat jaksamaan ja saavat energiatason nousuun ja työtehon paranemaan. Tauon ei tarvitse kestää kuin hetken, mutta se kannattaa. Kokeile esimerkiksi pitää neljä lyhyttä taukoa työtunnin aikana. Tauon ei tarvitse kestää kuin vaikkapa puolisen minuuttia. Näin saat ajatuksesi virkoamaan.

4. Liiku

Jos tarvitset pikaboostin energiaa, lopeta hetkeksi työsi ja kävele 10 minuuttia - lähde vaikka ulos tai vaella työpaikkasi käytävällä. 10 minuutin liikunta-annos keskellä päivää antaa energiaa paremmin kuin mikään sokeripommi tai suklaapatukka. 

5. Meditoi

Ota hetki aikaa itsellesi ja meditoi. Meditoimiseen ja mietiskelyyn ei tarvitse suuria puitteita. Kokeile vaikkapa maata hetki sängyssä aamulla heräämisen jälkeen ja rentoudu - mieti hyviä asioita ja rauhoitu. Kolme minuuttia riittää. Voit myös ottaa aikaa itsellesi kesken työpäivän työpisteelläsi, tai vaikka vessassa. Meditoi vaikkapa näin: Sulje silmäsi ja rentoudu. Hengitä syvään muutaman kerran. Rentouta lihaksesi. Kun ajatukset tulevat, kuvittele ne pilviksi taivaalle, ja anna niiden leijua pois. Kuvittele mielessäsi jokin positiivinen asia tai paikka, esimerkiksi kesäinen rantamaisema tai auringonlasku.

6. Poista energiaimurit

Onko sinulla tuttuja, joiden seurassa tunnet itsesi väsyneeksi, uupuneeksi tai hyödyttömäksi? Tällaiset henkilöt imevät sinulta energian itseensä, ja jo lyhyen tapaamisen jälkeen saatat tuntea olevasi päiväunien tarpeessa. Jotkut ihmiset voivat laukaista kehossasi stressireaktion - ja stressihän on yleinen uupumuksen aiheuttaja. Voit testata itseäsi ja tunteitasi esimerkiksi seuraavasti: Jos koet tietyn henkilön läsnä ollessa väsymystä tai jopa alkavaa päänsärkyä, ota se varoitusmerkkinä. Voit karsia elämästäsi pois sellaiset ihmiset, jotka vievät vain energiaasi ja saavat sinut masentuneeksi.

                                                          Kaisa Kakko, toimittaja

 

Lue myös:
Näitä ruokia tarvitset laihduttaja
Tarkasta painoindeksisi

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.