Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Elämäntapamuutoksella vanha minä takaisin
Päivitetty 27.01 2010
klo 14:51

Pulleropalleron tuumaustuokio
Päivitetty 08.09 2008
klo 09:32

Laihtumalla iloa elämään
Päivitetty 15.09 2016
klo 20:51


Tavoite -20 kg pitkällä tähtäimellä
Päivitetty 12.07 2012
klo 08:39

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Nämä juomat lihottavat – lue vinkit!

(30.05.2010) Usein pidämme silmällä sitä mitä syömme, mutta emme sitä mitä juomme. Juomat voivat kuitenkin olla yllättäviä kaloripommeja ja yli viidennes päivittäisistä kaloreista voi kertyä juomista.

Valitsemalla juomasi oikein, voit tehostaa aineenvaihduntaasi, pienentää ruokahaluasi ja vähentää saamiesi kalorien määrää. Lue WebMD:n vinkit ja vältä juomien kalorit!

1. Limonadi. Joka kerta kun korkkaat pullon limonadia, saat satoja turhia kaloreita. Mikäli sinun välttämättä tekee mieli limonadia, vaihda makeutusaineella makeutettuun versioon. Tosin eräiden tutkimusten mukaan makeutusaineella makeutetut juomat voivat lisätä makeanhimoa entisestään.

2. Mehut. Mehuissa voi olla yhtä paljon kaloreita kuin limonadeissa, mutta ne sisältävät myös terveellisiä vitamiineja. Saadaksesi hyödyn ja välttääksesi ylimääräiset sokerit, on parhain valinta 100 % hedelmämehu, joka ei sisällä lisätty sokeria. Voit laimentaa mehua lisäksi tilkallisella vettä.

3. Smoothiet. Kotitekoiset, jäähileiset smoothiet mansikoineen, banaaneineen, mustikoineen ja rasvattoman maidon kera ovat terveellinen ja turvallinen valinta, koska voit itse laskea lisäämiesi ainesten kalorimäärät. Sen sijaan ravintoloiden smoothiet voivat sisältää jäätelöä, hunajaa ja sokeria, jotka tuplaavat kalorimäärän, joten ole tarkkana!

4 Maito. Vaikka maitotuotteiden saanti onkin tärkeää kalsiumin saannin vuoksi, ei kalsium välttämättä auta painonpudotuksessa, kuten monissa tutkimuksissa on väitetty. Saavuttaaksesi kalsiumin edut, nauti maitotuotteesi rasvattomina tai vähärasvaisina!

5. Energiajuomat. Urheilu- ja energiajuomat ovat limonadin tavoin kaloripommeja. Unohda siis nämä, jos haluat välttää turhat kalorit!

6. Maustetut kahvit. Erilaiset makusiirapein ja kermavaahdoin maustetut kahvit voivat sisältää lähes 600 kcal eli energiaa kokonaisen aterian verran. Mikäli et pidä kahvistasi mustana, lisää loraus rasvatonta maitoa ja hieman keinotekoista makeutusainetta.

7. Drinkit ja oluet. Drinkit, etenkin limonadin tai kerman kera, sisältävät runsaasti kaloreita. Jos kuitenkin haluat nauttia drinkkejä, on vähäkalorisempi vaihtoehto nauttia rommia tai vodkaa kevytlimsan kera. Myös olut sisältää runsaasti kaloreita, light-versiot kuitenkin viitisenkymmentä kaloria (kcal) vähemmän per annos kuin perinteinen olut.

Suosi näitä juomia:

Vesi. Nauti vettä pari lasillista jo ennen ateriaa, sillä se saa sinut kylläiseksi nopeammin ja saat annoskokosi pysymään helpommin aisoissa. Uusien tutkimusten mukaan runsaalla veden juonnilla on positiivinen vaikutus myös aineenvaihduntaan.

Vihannesmehu. Vihannesmehut ovat terveellisiä, eivätkä ne sisällä paljon kaloreita. Vihannesmehuista saat myös runsaasti kuituja, jotka pitävät sinut kylläisenä pidempään.

Musta kahvi. Musta kahvi on lähes kaloritonta ja se sisältää antioksidantteja. Tutkimusten mukaan kohtuullinen määrä (3-4 pientä kuppia) kahvia päivässä voi parantaa keskittymiskykyä ja mielialaa sekä vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen ja useisiin eri syöpiin.

Vihreä tee. Kaloriton vihreä tee voi eräiden tutkimusten mukaan stimuloida painonpudotusta sen sisältämien fytokemikaalien avulla. Nämä kasvipohjaiset yhdisteet voivat saada elimistön polttamaan lisää kaloreita ja sulattamaan rasvaa. Vaikutus kestää muutaman tunnin, joten kannattaa nauttia ainakin pari teekupillista päivässä.

 

                                                                          Mari Kataja 

Lue myös:
Napostelut seis - lue vinkit!
Näin pysyt ihannepainossasi, 6 vinkkiä

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.