Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

tahtoo mummoksi
Päivitetty 24.08 2008
klo 19:54

Rapakunnosta radoille
Päivitetty 29.12 2011
klo 06:58

olenko tuo minä?
Päivitetty 09.06 2012
klo 14:22

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Tuhkasta noustaan!
Päivitetty 06.07 2009
klo 14:17

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Unohda nämä kesäruoat ja laihdu!

(15.06.2010)

Kesä on oikeaa ruuan juhlaa - hyvässä ja pahassa. Grillauskausi, juhlat, ulkoilmatapahtumat ja muut kekkerit houkuttelevat syömään ja juomaan hyvin. Kaikki kesän herkut eivät suinkaan ole kevyitä, vaan saavat vararenkaan kertymään syksyksi. WebMD.com listasi yhdeksän kesän lihottavinta ruokaa. Jos haluat olla kuosissa vielä syksylläkin, harkitse näiden ruokien ylensyömisen rajoittamista.

Rasvaiset grillilihat ja makkarat


Grillattu liha on todella hyvää, mutta se on myös melkoisen energiapitoista. Yksi suuri pihvi voi sisältää jopa satoja kilokaloreita. Maustevoilla höystettynä energiamäärä kasvaa entisestään. Onneksi grilliin voi heittää myös vähärasvaisempia vaihtoehtoja, kuten kanaa ja kasviksia.

Friteerattu kana ja muut lihat

Kanastakin saa lihottavaa, jos sen valmistaa friteeraamalla. Jätä friteerattu liha vähälle, ja keskity sen sijaan kevyempiin valmisteisiin.

Majoneesipohjaiset salaatit


Makkaran paras kaveri, perunasalaatti, on kaloripommi. Esimerkiksi Atrian tavallinen perunasalaatti sisältää 190 kcal/100 g. Majoneesilla rikastetut tonnikala- ja pastasalaatit ovat myös oma lukunsa. Kokeile korvata majoneesi kevyemmillä tuotteilla. Vaikkapa kermaviili voi korvata majoneesin ruuanvalmistuksessa. Kokeile myös kevyitä jogurtteja ruuanlaitossa.

Rasvaiset salaatin lisukkeet

Salaatti on mainio kesäruoka, sillä se on kevyttä ja terveellistä. Kuitenkin salaatistakin saa lihottavan, jos sen höystää rasvaisilla aineksilla. Esimerkiksi majoneesi, pekoni, rasvaiset kanapalat, juusto ja leipäkrutongit kasvattavat salaatin energiamäärää huomaamatta. Kiinnitä huomiota kaikkiin salaatin aineksiin, ettei kalorimäärä pääse yllättämään.

Makeat alkoholijuomat

Terassilla piipahtaminen kuuluu kesään. Mieti kuitenkin, mitä lasissasi on: makeat drinkit ovat yllättävän tuhteja energiamäärältään. Esimerkiksi piña colada voi sisältää 240 - 490 kilokaloria. Makeat juomat sisältävät paljon sokeria. Hörpi terassilla kevyemmin, jolloin juomista saatu energiamäärä on pienempi. Kokeile esimerkiksi valkoviiniä, tai kivennäisveteen tehtyjä drinkkejä.

Alkoholijuomien ravintosisältöjä:

Limsat, energiajuomat, smoothiet, pirtelöt
Yksi lasillinen (2 dl) ehtaa virvoitusjuomaa, kuten vaikkapa Coca-Colaa sisältää noin 80 kilokaloria. Päivän mittaan juoduksi voi tulla useampi lasillinen limpparia, energiajuomia, pirtelöitä ja muita virkistäviä herkkuja. Päivän juomista kertyy helposti jopa aterian verran energiaa. Vaihda juomat sokerittomiksi versioiksi, tai juo janoon vettä.

Jäätelö

Rasvainen kermajäätelö on kesäinen herkku, mutta kuitenkin petollista. 100 grammaa suklaakermajäätelöä sisältää noin 260 kilokaloria (esimerkkinä Ben & Jerry’s Chocolate Macadamia). Jäätelöannoksen lisukkeet kasvattavat energiamäärän suuremmaksi. Jäätelön voi vaihtaa kevyempiin vaihtoehtoihin, kuten hedelmäsoseisiin tai sorbetteihin.

Naposteltavat ja niiden lisukkeet


Mikä olisi houkuttelevampaa kuin päivä rannalla perunalastupussin vieressä? Perunalastut ovat tunnetusti rasvapitoista herkkua. Lisäksi jos niitä dippaa juustokastikkeessa tai muussa rasvaisessa lisukkeessa, saa helposti syötyä normaalin aterian verran kaloreita. Kevyempiä vaihtoehtoja rouskutukselle saa kasviksista tai vähärasvaisista popcorneista.

Rasvaiset välipalat


Hot dog pallopelissä, hampurilainen kaupungilla kävellessä, jälkiruoka jäätelökioskilta, hattara huvipuistosta… Kesällä vaanivat monet houkutukset. Esimerkiksi yksi hodari voi sisältää kolmesataa kilokaloria. Energian lisäksi monet suolaiset herkut sisältävät natriumia, joka kertyy elimistöön aiheuttaen haittavaikutuksia.

 

                                                     Kaisa Kakko, toimittaja

Lue myös:
Nauti pikaruokasi kevyemmin - lue vinkit!
Kyytiä selluliitille!

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.