Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit


Minustako MILF?
Päivitetty 10.04 2012
klo 17:24

Sairalloinen painoindeksi
Päivitetty 20.03 2010
klo 22:41

Matkalla...
Päivitetty 15.10 2009

Mylife
Päivitetty 19.08 2013
klo 23:21

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Selätä metabolinen oireyhtymä pähkinöillä!

(29.12.2008)


Ovatko pähkinät osa ratkaisua metaboliseen oireyhtymään? Tutkimuksen mukaan aikuiset, joilla on kohonnut riski sairastua sydäntauteihin, voivat pienentää metabolisen oireyhtymän riskiään nauttimalla Välimeren ruokavaliota pähkinöillä rikastettuna päivittäin, kirjoittaa WebMD.

Metabolinen oireyhtymä on useiden eri tekijöiden – vyötärölihavuuden, korkeiden veren rasva-arvojen, korkean verensokerin – summa, jotka yhdessä aiheuttavat kohonneen riskin sydän- ja verisuonitaudeille.

Perinteiseen Välimeren ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia, hedelmiä, kuitua ja kalaa, kun taas vähemmän liha- ja maitotuotteita. ”Perinteinen Välimeren ruokavalio pähkinöillä rikastettuna voi olla käytännöllinen työkalu metabolisen syndrooman hoidossa”, ehdottaa lääketieteen tohtori Jordi Salas-Salvados kollegoineen Espanjasta WebMD:lle. Heidän tutkimuksessaan oli mukana 1224 vanhempaa miestä ja naista, joilla oli kohonnut sydäntautiriski. Heistä lähes puolella oli diabetes ja yli 60 %:lla metabolinen oireyhtymä.

Tutkittavat jaettiin kolmeen eri ryhmään, joista kontrolliryhmässä olevien kehotettiin noudattamaan vähärasvaista ruokavaliota, toisessa ryhmässä oleville annettiin ohjeita Välimeren ruokavalioon sekä neitsytoliiviöljyn käyttöön ja kolmannessa ryhmässä olevia ohjattiin Välimeren ruokavalion lisäksi syömään kaksi ruokalusikallista pähkinöitä päivässä (1/2 saksanpähkinää, ¼ manteleita, ¼ hasselpähkinöitä). Kaikkien ryhmien neuvottiin syömään ruokaa mielensä mukaan eikä heitä kehotettu lisäämään liikuntaa.

Vuoden päästä todettiin, ettei paino ollut laskenut yhdelläkään ryhmällä. Myös metaboliseen oireyhtymään sairastuneita oli kaikissa ryhmissä tasaisesti.

Kuitenkin pähkinäryhmässä olevilla, joilla jo ennen tutkimusta oli havaittu metabolinen oireyhtymä, parani oireyhtymä 70 %:a todennäköisemmin kuin vertailuryhmällä.

”Tutkimuksemme osoittaa, että jo ruokavaliolla itsellään, ilman painonpudotusta tai liikuntaa, on positiivisia vaikutuksia metaboliseen oireyhtymään”, tutkijat toteavat. He kuitenkin huomauttavat, ettei tutkimus kestänyt riittävän pitkään, jotta olisi voitu arvioida, vähensikö ruokavalio myös sydäntauteja.

Tutkimus on julkaistu Archives of Internal Medicin-lehdessä.
                                                                             
Lue lisää:
Lääkärikirja: Metabolinen oireyhtymä - Poliklinikka.fi
Välimeren ruokavalio - Poliklinikka.fi
                                                                            Mari Kataja
Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.