Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Normaaleille numeroille
Päivitetty 18.09 2012
klo 06:55

From Fatso to Fairy :)
Päivitetty 22.08 2008
klo 00:07

kaikki tai ei mitään
Päivitetty 22.09 2008
klo 21:31

nyt on otettava itseään niskasta kiinni....
Päivitetty 25.01 2013
klo 12:55

En ole MINÄ!!!!
Päivitetty 06.08 2013
klo 00:10

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kilot pois - laihdutusvinkit syksyyn!

(10.08.2010)

 

Syksy on tunnetusti kaunista aikaa: on ruskaa ja kuulaita aamuja, iltausvaa järven pinnalla ja ikkunaruutuun haikeasti hakkaavia sadepisaroita, joita on mukava tuijotella sisätiloista. Syksyllä korjataan tietenkin myös satoa, ja kesälomien jälkeen monet innostuvat aloittamaan uuden liikuntaharrastuksen.

Siis sadonkorjuun tuoreita antimia ja uusi, motivoiva liikuntalaji. Syksyhän taitaakin olla oikea painonpudottajan suosikkivuodenaika! Seuraavassa viisi parasta vinkkiä, joilla laihduttaja saa parhaan irti ihanasta syksystä.

1. Hanki uusi liikuntaharrastus!


Syksyllä starttaa jos jonkinnäköistä liikuntaryhmää. Joka makuu löytyy varmasti jotakin. Tarjolla on niin aikuisbalettia, hotjoogaa kuin juoksukouluakin, eikä unohtaa sovi myöskään lukuisten syyskautensa käynnistävien ratsastus-, salibandy- ja uimakoulujen tarjontaa. Näistä samoin kuin lähes kaikista muistakin lajeista löytyy nykyisin alkeisryhmiä myös aikuisille.

Lajiseurojen tarjoamien kurssien ja koulujen lisäksi ei kannata unohtaa myöskään erilaisten opistojen kurssitarjontaa. Niistä saattaa hyvinkin bongata juuri itseä - ja kukkaroa - miellyttävän kurssin. Opistojen kurssitarjonta ulottuu usein myös maaseudulle, josta kuntoklubeille on kovasti matkaa.

Jos taas satut asumaan kuntokeskuksen naapurissa, on syksy erinomaista aikaa vihdoin liittyä jäseneksi. Monissa keskuksissa on syksyllä hyviä tarjouksia, ja hyvällä tuurilla saatat päästä jumppaamaan ilmaiseksi jopa jouluun asti! Kuntokeskusten suurin plussa on niiden monipuolisuus: siinä missä tanssiseuran jäsenmaksun maksaja pääsee vain tanssitunneille, on kuntokeskuksen kuukausimaksun maksajalle yleensä tarjolla ainakin ohjattua liikuntaa ja kuntosali, ehkä myös lapsiparkki, oma treeniohjelma ja aamiaista.

2. Hyödynnä satokauden vitamiinipommit!


Elimistömme tarvitsee vitamiineja grammoina mitattuna hyvin vähän, mutta ilman niitä ei pärjää. Itse emme pysty tarvitsemiamme vitamiineja tuottamaan, vaan niitä pitää saada ravinnosta. Helpoin tapa pitää huoli riittävästä vitamiinien saannista on syödä monipuolisesti. Ja syksyllä jos koska se on helppoa - ja herkullista!

Kotimaiset kasvikset, marjat ja sienet ovat juuri nyt parhaimmillaan. Suomen syksy tuottaa monenlaista: kasviksista esimerkiksi pinaattia, hernettä, kesäkurpitsaa, perunaa, kukkakaalia, keräkaalia, punajuurta, porkkanaa, palsternakkaa ja lanttua, marjoista taas mansikkaa, herukoita, karviaisia, vadelmaa, mustikkaa, lakkaa, puolukkaa ja tyrniä.

Lähes kaikista edellisistä löytyy yhtä tai useampaa vitamiinia, mutta toisissa on tiettyjä vitamiineja erityisen runsaasti. Esimerkiksi A-vitamiinia löytyy paljon porkkanasta ja vihreistä kasviksista, kun taas C-vitamiinia on runsaimmin marjoissa ja kaalissa. Juuri C-vitamiinia on kuitenkin varsin mittavia määriä jokseenkin kaikissa marjoissa ja vihanneksissa.

B- ryhmän vitamiineista monia saa eläinkunnan tuotteista, mutta esimerkiksi B1- vitamiinia saa herneistä ja pavuista ja B6- vitamiinia vihreistä vihanneksista. Myös D-vitamiinin parhaat lähteet löytyvät eläinkunnan tuotteista, samoin E-vitamiinin, jota kuitenkin saa runsaasti myös herneistä ja pavuista. K-vitamiinia löytyy perunasta, kukkakaalista ja lehtivihanneksista.

3. Liiku ulkoilmassa!

Syksy on parasta aikaa myös omatoimiliikkujalle. Ilma on sopivan kuulas eikä enää yhtä kuuma kuin kesällä, toisaalta lenkkipolut ovat yhä kesäkunnossa. Syysilmat houkuttelevat hyppäämään myös pyörän satulaan, eikä järveen polskahtaminenkaan muistuta vielä avantouintia. Jos luonnonvedet kuitenkin tuntuvat jo liian viileiltä, voi suunnata uimahalliin. Monet niistä avaavat syyskautensa elokuun alussa.

Vaeltaminen on todellinen syyslajien aatelinen, eikä ruskavaellusta lapin tuntureille voita mikään. Kokeneemmat konkarit tekevät omat reittisuunnitelmansa, pakkaavat rinkkansa ja lähtevät matkaan, mutta aloittelijankaan ei kannata jättää kokemusta väliin. Ensikertalaisille sopiva aloitus voisi olla retki valtion retkeilyalueella tai kansallispuistossa. Niiltä löytyy retkeilyrakenteita merkityistä poluista tulentekopaikkoihin, laavuihin ja autiotupiin. Perinteisten vaellusten lisäksi tarjolla on muun muassa hevosvaelluksia, mönkijäsafareita ja melontaretkiä.

Syyssateilla ulkoliikunta voi tuntua ikävältä pakkopullalta, mutta sitäkin kannattaa kokeilla. Oikeanlaiset, hengittävät sadevarusteet yllä hikisempikin lenkki sujuu leikiten. Erityisesti metsäpolut ovat sadesäässä lenkkeilevän paratiisi: sateenraikasta ja happirikasta ilmaa tekee mieli suorastaan imeä keuhkoihin! Kun lenkki sateessa on takana, maistuu sauna erityisen hyvältä.

4. Nauti vähärasvaisia kausiherkkuja!


Jo mainitut marjat ja kasvikset ovat paitsi varsinaisia vitamiinipommeja, myös hyvin vähärasvaisia. Niitä laihduttajakin saa siis nauttia hyvillä mielin. Ota kuitenkin huomioon, että kasviksistakin saa rasviksia riippuen siitä, kuinka ne valmistaa. Kannattaa myös olla rehellinen itselleen: uppopaistetut perunat saattavat olla kohtuullisia K-vitamiinin lähteitä, mutta niiden hurjan rasvaisuus selättää sen hyödyn.

Myös sienet ovat oiva ja vähärasvainen tapa piristää syyslaihduttajan ruokavaliota. Erityisen herkullisia ruokasieniä ovat tatit, vahverot ja haperot. Näistä ainakin herkkutatin, keltavahveron eli kantarellin ja suppilovahveron tunnistaminen sujuu myös aloittelijalta. Sieni (ja -marja)metsässä saa kaiken lisäksi erinomaista hyötyliikuntaa!

Todelliset syysherkut, ravut, sopivat nekin mainiosti laihduttajan lautaselle. Rapu ei nimittäin lihota. Sadassa grammassa rapua (noin kahdeksassa saksiniekassa) on vain 0,5 grammaa rasvaa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että vastaavassa määrässä jauhelihaa on 23 grammaa ja lenkkimakkarassa 17,4 grammaa rasvaa. Kaiken lisäksi rapuja nauttiminen on niin hidasta puuhaa, ettei rapukestien aikana ehdi juuri muita, rasvaisempia herkkuja popsia.

5. Ota tehot irti hyötyliikunnasta!


Nykyään monet meistä tekevät työtä istualtaan, joko tietokoneen edessä, puhelin korvalla tai kassan takana. Työpäivän aikana liikunta saattaakin jäädä varsin vähäiseksi, mutta työmatkat kannattaa ehdottomasti taittaa liikunnallisesti: joko pyöräillen tai kävellen tai vaikka juosten, mutta silloin työpaikalla on syytä olla suihkumahdollisuus.

Syksyisin monilla vanhemmilla alkaa varsinainen kuljetusrumba, kun joka lapsi haluaa kyydin omaan harrastukseensa, usein toiselle puolelle kaupunkia. Sadesäällä ja varsinkin pienimille harrastajille on autokyydin tarjoaminen toki paikallaan, mutta etenkin isompia voisi houkutella hyppäämään pyörän selkään. Itse voit lähteä saattamaan nuorta harrastajaa ja poiketa samalla vaikka kaupassa. Tai pyöräile vaikka perille asti, monien junnujoukkueiden vanhemmilla on omia porukoita, joissa he lähtevät esimerkiksi lenkille lastensa harjoitusten ajaksi!

Älä myöskään unohda uskollisinta lenkkikaveriasi: koiraa! Se on vietävä ulos säällä kuin säällä, mikä tarkoittaa, että myös sen omistajan täytyy kammeta itsensä liikkeelle ainakin kolme-neljä kertaa päivässä. Älä tyydy siihen, että koirasi saa tehtyä tarpeensa lähimpään pusikkoon, vaan tee yhteisistä lenkeistänne arkiliikunnan kohokohtia. Vähintään yksi pidempi lenkki päivässä pitää koirasi mielen virkeänä, eikä siitä taatusti ole haittaa omalle vyötärönympäryksellesikään!

 

                                                         Suvi Peltola, toimittaja

Lue myös:
Näin vältät napostelut!

Perusta oma laihdutusryhmä!

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.