Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Masennuksen jälkeen
Päivitetty 29.05 2008
klo 22:53

Muutos Herkkuholistista Liikuntaholistiksi
Päivitetty 07.06 2008
klo 13:28

Uusi alku
Päivitetty 12.01 2016

Ruma ankanpoikanen
Päivitetty 13.07 2011
klo 08:46

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

4 hyvää syytä syödä salaattia!

(16.08.2010)

Kaikkihan me haluamme syödä terveellisesti, mutta useinkaan emme jaksa nähdä vaivaa sen eteen. Onneksi on salaatti! Asiantuntijoiden mukaan se on yksi terveellisimmistä ja yksinkertaisimmista muutoksista, joilla voimme muuttaa ruokavaliotamme terveellisempään suuntaan.

Salaatti on aidosti helppo ratkaisu: salaattipöytä löytyy lähes kaikista ravintoloista ja pikaruokaloissa voit vaihtaa salaatin rasvaa tihkuvien ranskanperunoitten tilalle. Kotona pyöräytät herkun viidessä minuutissa heittämällä kulhoon valmiiksi pestyjä vihreitä salaatteja, raastamalla pari porkkanaa, retiisejä tai kurkun ja lorauttamalla päälle kevytsalaatinkastiketta! Saat lapsetkin innostumaan, kun lisäät sekaan heidän suosikkivihanneksia tai -hedelmiä.

Ja se terveellisyys, sitä salaatti on lukuisista eri syistä. Seuraavassa neljän kärki WebMD:n listaamana:

1. Salaatista saa kuituja.

On vaikea uskoa, että salaatin kaltainen, ruoansulatuskanavallemme lähes mahdoton aine voi olla niin terveellistä. Salaatti kuitenkin on!

Salaatti on silkkaa kuitua, ja runsaskuituinen ruokavalio voi muun muassa alentaa kolesterolia ja ennaltaehkäistä ummetusta. Kaiken lisäksi kuitujen syöminen saa olon tuntumaan kylläiseltä nopeammin, jolloin syöt vähemmän ja alat laihtua.

2. Vihanneksilla ja hedelmillä on monia terveysvaikutuksia.

Säännöllisen salaatin syömisen seurauksena veriarvosi kohentuvat, erityisesti, jos salaattisi sisältää raakoja vihanneksia. Tämä johtuu salaattiainesten sisältämistä voimakkaista antioksidanteista, kehoa suojaavista aineista. Salaattiaineksista löytyviä antioksidantteja ovat muun muassa C- ja E-vitamiini, foolihappo, lykopeeni sekä alfa- ja beetakaroteeni.

Tutkijat ovat jo vuosia kiinnittäneet huomiota yhteyteen hedelmien ja kasvisten syömisen sekä madaltuneen sairastumisriskin välillä. Erityisesti hevi-tuotteiden syöminen on näyttänyt alentavan syöpäriskiä. Nyt National Cancer Institute on saanut asiasta myös tutkimustuloksia, ja erityisesti sairauksilta suojaaviksi lajeiksi todettiin pavut ja herneet, härkäpavut, pippuri, tomaatti, porkkana, omena, nektariini, persikka, luumu, päärynä ja mansikka.

3. Salaatti on kevyttä.

Jos tavoitteenasi on laihtua, on ateriat hyvä aloittaa annoksella vihreää salaattia. Tutkimusten mukaan vähäkalorinen alkuruoka kuten salaatti lisää kylläisyyden tunnetta ja siten vähentää aterian kokonaiskaloreita. Ja tässä tapauksessa suurempi on parempi: salaattia siis saa syödä paljon, mutta salaatinkastiketta, krutonkeja sekä muita rasvaisia lisukkeita on syytä lisätä maltilla.

- Havaitsimme aterian kokonaiskalorimäärän vähenevän, kun ihminen söi salaattia 100 kaloria eli 3,5-7 desiä. 3,5 desiä yhteensä sadan kalorin salaattia vähensi aterian kokonaiskaloreita 55, kertoo tutkimusta johtanut tohtori Barbara Rolls.

4. Salaatti + hyvät rasvat = terveyttä.

Pieni määrä hyvää rasvaa yhdessä salaatin kanssa voi tutkitusti auttaa hyödyntämään elimistöä suojaavia fytokemikaaleja kuten tomaattien lykopeenia ja vihreitten vihannesten luteiinia. Siksi salaattiin on hyvä lisätä tilkka monityydyttymätöntä oliiviöljyä, hieman avokadoa tai pähkinöitä.

Asiaa on tutkittu Ohion yliopistossa. Tuoreessa tutkimuksessa vertailtiin kahden eri salaattimallin vaikutuksia, toista avokaadolla ja toista ilman. Kävi ilmi, että lehtisalaatista, porkkanasta, pinaatista ja avokaadosta koostunutta salaattia syöneet kykenivät hyödyntämään alfa- ja beetakaroteenia yli kymmenkertaisesti verrattuna heihin, joiden muuten vastaavasta salaatista avokado puuttui.

Oliiviöljyä salaattiinsa lisäävät saattavat samalla myös lisätä elinvuosiaan muutamalla. Italialaisen tutkimuksen mukaan runsaasti oliiviöljyä ja raakoja vihanneksia sisältävä ruokavalio vähentää kuolleisuutta!

                                                       Suvi Peltola, toimittaja


Lue myös:
5 myyttiä aineenvaihdunnasta

Tutustu kalorikeittiöön

 

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.