Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Läskisota
Päivitetty 10.06 2009
klo 07:38

Tänään alkoi
Päivitetty 27.06 2011

Because im worth it
Päivitetty 07.01 2014
klo 16:46


Jätän sinut nakkipaketti !!!!
Päivitetty 11.05 2011
klo 14:25

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kilot pois pyöräilemällä – lue 7 faktaa!

(20.09.2010)



Pyörällä pääsee, eikä kyse ole vain ympäristöteosta tai taloudellisesta säästöstä, vaan myös siitä, että kyseessä on yksi tehokkaimmista liikuntalajeista. Työmatkapyöräilijä saa monta kärpästä yhdellä iskulla: kyydin, raitista ulkoilmaa ja liikuntaa. Lue YahooHealthin listaamia faktoja pyöräilyn eduista ja hyppää polkimille!

1. Hyvästi kalorit! Pyöräily on tehokasta, aerobista kestävyysliikuntaa, jolla saat kalorit palamaan. 60-kiloinen nainen polttaa 20 km/h vauhtia pyöräillessään 300–500 kaloria (kcal) tunnissa.

2. Pyöräile töihin. Etenkin jos työmatkasi pyörällä taittuu puolessa tunnissa per suunta, kannattaa harkita töihin menoa pyörällä. Näin kulutat kuukausitasolla helposti jopa 10 000 kaloria.

3. Kauniit lihakset. Pyöräilijät ovat tunnettuja vahvoista jalkalihaksistaan. Samalla kun poltat rasvaa, saat myös lihaksillesi kiinteytystä. Niin reisilihakset, takareidet kuin pohkeet tekevät töitä polkiessasi. Myös yläosa ja keskivartalo vahvistuvat.

4. Saat energiaa! Onko olo veltto ja aikaansaamaton? Psychotherapy and Psychosomatic- lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pyöräily kohottaa energiatasoja 20 prosenttia ja vähentää väsymystä 65 prosenttia. Eikä näihin tuloksiin päästäkseen edes tarvinnut polkea hiki hatussa, vaan tutkimuksen mukaan matala tai kohtalaisen raskas pyöräily kolme kertaa viikossa riittää.

5. Säästä niveliä. Kävely ja juoksu ovat tehokasta liikuntaa, mutta pyöräily säästää polvi- ja nilkkaniveliä sekä selkää, joten se sopii hyvin myös ylipainoisille. Huomioithan polkupyöräsi säädöissä, että polvesi tulee olla noin 25 asteen kulmassa, kun poljin on alhaalla. Eli ei liian koukussa tai täysin suorana. Tarvittaessa käänny pyöräliikkeen puoleen, jotta pyöräsi säädöt tehdään juuri sinulle sopiviksi.

6. Tehotreeniä mäessä. Etsi mäki, johon ylös polkeminen kestää 3-10 minuuttia ja nouse mäki ylös pyörälläsi 2-3 kertaa siten, että poljet noin puolet ajasta seisaallaan. Polkeminen seisaallaan vahvistaa erityisesti keskivartaloa ja olkalihaksia.

7. Vahvista sydäntäsi. Pyöräily on erittäin hyvää aerobista liikuntaa sydän- ja verenkiertoelimistölle. Etsi reitti, jossa voit polkea ainakin puoli tuntia ilman pysähdyksiä, niin saat pidettyä sykkeen korkealla.

Vinkki: jos et pääse pyöräilemään tien päälle, voit polkea kuntopyörää tai kokeilla jumppasalien tarjoamaa spinning-tuntia. Spinning kuluttaa helposti jopa 500–700 kaloria (kcal) tunnissa.

                                                     Mari Kataja, toimittaja

 

Lue myös:

Näin kulutat 500 kaloria
Lue 15 motivointikeinoa liikuntaan

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.