Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Puolta pienemmäksi, ikinä?
Päivitetty 19.08 2014
klo 09:34

Miksi se on niin vaikeaa?!
Päivitetty 10.07 2013
klo 23:12

Läskille kyytiä!
Päivitetty 09.09 2012
klo 23:43

Innoitusta tarvitaan
Päivitetty 23.04 2016
klo 16:17

IIH
Päivitetty 25.02 2012
klo 15:11

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

6 kysymystä ja vastausta laihdutuksesta!

(27.09.2010)

Laihdutus on paljon muutakin kuin puntariin katsomista, sillä meidän tulee tietää esimerkiksi, paljon kaloreita tarvitsemme, mikä on painoindeksimme ja paljon painoa pudotamme tietyssä ajassa. Lue 6 kysymystä ja vastausta laihdutuksesta ja muuta elämäntapasi pysyvästi!

Mikä on lihavuuden mitta?

Lihavuutta voidaan arvioida kahdella suureella: painoindeksillä ja vyötärönmitalla. Lääketieteessä lihavuudesta puhutaan, kun painoindeksi on yli 25 tai vyötärönmitta naisilla yli 90 cm, miehillä 100 cm. Painoindeksitaulukon mukaan lievästä lihavuudesta puhutaan, kun painoindeksi on 25–29,9 ja merkittävästä lihavuudesta, kun painoindeksi on 30–34,9. Tästä ylöspäin puhutaan sairaalloisesta lihavuudesta. Laske painoindeksisi!

Millä kalorimäärällä elimistö selviää?

Tarvitsemamme kalorimäärä riippuu painostamme, sukupuolestamme ja aktiivisuustasostamme. Yleensä nuoremmat tarvitsevat kaloreita enemmän ja miehet naisia enemmän. Keskimäärin naiset tarvitsevat energiaa 2000–2500 kilokaloria vuorokaudessa liikunnan määrästä riippuen, miehet taas 2500–3200 kilokaloria.

Laihduttaessa kalorimääriä leikataan noin 500-1000 kilokaloria päivässä. Kalorimääriä voi tilapäisesti pienentää terveydenhuoltohenkilökunnan valvonnassa alle yleisten suositusten, jolloin puhutaan erittäin niukkaenergiaisesta ruokavaliosta, jossa ruuan tilalla käytetään vain vähän energiaa (alle 800 kcal/vrk) sisältävää ravintovalmistetta, joka sisältää tarpeelliset suojaravintoaineet. Dieettiä käytetään 6–12 viikkoa, enintään 16 viikkoa ja sen aikana laihdutaan yleensä 1.5–2.5 kg viikossa. Jakson pituuteen vaikuttaa liikapainon määrä. Dieettiä ei saa käyttää, jos painoindeksi on alle 30 tai jos on raskaana tai imettää.

Mikä on realistinen painonpudotustahti?

Päivittäisen energianmäärän vähentäminen 500–1 000 kilokalorilla päivässä, johtaa 0,5–1 kg:n laihtumiseen viikossa, mikä on sopiva vauhti painonpudotukselle. Pika- ja muotidieettejä ei niinkään suositella, sillä vaikka paino aluksi putoaa nopeasti, muutos ei ole pysyvä. Esimerkiksi Atkinsin dieetti voi aluksi ensimmäisen puolen vuoden aikana pudottaa painoa peräti 3–9 kg, mutta vuoden sisällä paino nousee eikä lopputulos eroa perinteisistä vähärasvaisesta ruokavalioista.

Paljon vähärasvainen ruokavalio laihduttaa?

Jo pelkkä ruokavalion rasvamäärän vähentäminen pudottaa painoa noin 2–3 kg 1–2 vuoden aikana. Energiatiheydeltään pieni ruoka laihduttaakin paremmin kuin saman määrän energiaa sisältävä ruoka, jonka energiatiheys on suuri. Ruoan energiatiheyttä voi pienentää vähentämällä runsaasti rasvaa sisältävien ruokien käyttöä ja lisäämällä ruokavalioon vesi- ja kuitupitoisia ruokia.

Paljon liikunta laihduttaa?

Mikäli haluaa liikkua niin paljon, että paino putoaa, tulee energiaa kulua aiempaan verrattuna ainakin 300 kilokalorin verran enemmän päivittäin. Toisin sanoen vaaditaan 45–60 minuuttia kohtuullisen kuormittavaa liikuntaa päivittäin. Toki vähäisempikin, esimerkiksi 30 minuutin kestoinen arkiliikunta, parantaa terveyttä. Laihdutuksessa ruokavalion merkitystä ei voi liikaa korostaa, mutta liikunta on tärkeää etenkin laihtumisen jälkeisessä painonhallinnassa, jolloin karistetut kilot eivät tule niin helposti takaisin.

Miksi paino ei laske?

Elimistö pyrkii vastustamaan painonlaskua erilaisilla mekanismeilla. Kun laihduttaessa vähennämme nauttimiemme kalorien määrää, kääntyy elimistö niin sanotulle säästöliekille aineenvaihdunnassa, jolloin myös paino putoaa hitaammin. Painonpudotuksessa on tasannevaiheita ja joskus paino voi pudota nopeastikin. Selvä fakta on kuitenkin se, että pitkällä aikavälillä laihtuu, jos saa vähemmän energiaa ruoasta kuin kuluttaa. Puntarin seuraamisen sijasta esimerkiksi ympärysmittojen seuraaminen voi olla mielekkäämpää. Vartalo voi kiinteytyä liikkumalla, vaikka paino ei putoaisikaan.

Lähteet:
Käypä hoito: lihavuus aikusilla
www.pienipaatospaivassa.fi
  

                                                                  Mari Kataja
Lue myös:
Näin pysyt ihannepainossasi

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.