Etusivu »   Ajankohtaista »  
Ajan-
kohtaista
Blogit

Laihdutusprojektini
Päivitetty 26.06 2016
klo 22:26

Tervetuloa uusi minä.
Päivitetty 05.05 2011
klo 23:11

Nainen äitiyden takaa
Päivitetty 05.01 2016
klo 21:15

Fat to Fit
Päivitetty 26.01 2011
klo 16:26

Ole kauniimpi kuin muut
Päivitetty 12.11 2008
klo 00:13

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Lue, miten saat aineenvaihduntaan vauhtia!

(18.10.2010)

 

Jokainen laihduttaja on kiinnostunut siitä, miten saadaan aineenvaihdunta vilkastumaan, kalorit palamaan ja paino putoamaan. Näistä vinkeistä useat ovat kuitenkin pelkkiä myyttejä, eikä esimerkiksi mitään aineenvaihduntaa tehostavaa ihmeruokaa ole olemassakaan, vaikka kuitupitoiset ja proteiinipitoiset ruoat olisivatkin laihduttajalle hyväksi. Lue everydayhealth.comin myytit, joiden mukaan aineenvaihdunta tehostuu ja huomaa niistä erityisesti yksi, se joka todella tekee sen!

1. Älä syö myöhään illalla. Olet ehkä kuullut, ettei myöhään illalla olisi hyvä syödä, koska nukkumaanmennessä aineenvaihdunta ja kalorien kulutus hidastuvat, eikä paino pääse putoamaan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä söitpä kalorit aamulla tai illalla, niiden kokonaismäärä ratkaisee. Se, miksi iltasyöntiä ei laihduttajille suositella, johtuu siitä, että iltasyöjät syövät usein turhia kaloreita ja liian rasvaista tai sokerista ruokaa.

2. Vedenjuonti kiihdyttää aineenvaihduntaa. Runsas vedenjuonti on terveellistä monestakin syystä, mutta se ei saa elimistöäsi kuluttamaan kaloreita nopeammin. Se voi saada sinut tuntemaan kylläisyyttä, jolloin säästyt turhien kaloreiden syömiseltä, mutta tämäkään ei ole kovin pitkäkestoista. Alkukeitto ennen ruokaa on kuitenkin hyvä idea, koska se kevyenä ruokana täyttää vatsaa, jolloin varsinaista pääruokaa ei tarvitse niin paljon. Aineenvaihdunnan kanssa sillä ei siltikään ole tekemistä.

3. Syö säännöllisesti. Jotkut dieetit suosittelevat syömään parin kolmen tunnin välein, jotkut tietyn aikataulun mukaan tai tietyn ateriamäärän mukaan. Yhtään enempää kaloreita tämä taktiikka ei polta, mutta verensokerin ja kylläisyyden vuoksi se voi olla järkevä valinta laihduttajalle.

4. Aamupala starttaa aineenvaihdunnan. Kunnon aamupalan nauttiminen laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle. Säännöllisen aamupalan nauttiminen on tärkeää, mutta ei yksistään aineenvaihdunnan herättelemisen vuoksi. Tutkimusten mukaan aamupalan syöminen välttää ahmimisen myöhemmin päivällä, millä tietysti on merkitystä painonhallinnassa. 
 

5. Harjoita lihaksia! Todellisuudessa on vain yksi kunnollinen, oikea keino saada aineenvaihduntaa nopeammaksi: lihasmassan määrän lisääminen. Lihasmassa kun polttaa enemmän kaloreita kuin rasvakudos. Lisää siis fyysistä aktiivisuuttasi, niin aerobista liikuntaa, kuten lenkkeilyä, kuin lihaskuntoliikuntaa, jossa treenaat lihasvoimaa painojen avulla. Näin kalorien palaminen todella tehostuu!
  
                                                                  Mari Kataja

Lue myös:

Kyytiä selluliitille - lue vinkit!
Näin pääset eroon naposteluista

Kaikki uutiset
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.