Blogit

Pieni laihdutusmatka
Päivitetty 12.03 2012
klo 13:14

Aina sattuu ja tapahtuu!
Päivitetty 28.03 2013

Sisukkaasti sutjakaksi
Päivitetty 01.04 2010
klo 09:44

kaikki tai ei mitään
Päivitetty 22.09 2008
klo 21:31

Heavy metal
Päivitetty 04.10 2011
klo 22:07

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Hyviä kevennysvihjeitä

Välipalalla on väliä

Laihduttajankin on hyvä syödä pari välipalaa päivässä. Välipalat auttavat verensokeria pysymään tasaisena päivän mittaan. Ja kun valitset laadukkaita välipaloja, ne myös nostavat ravitsemuksen kokonaislaatua ja auttavat painonhallinnassa. Hallitusti nautittu ja oikein valittu välipala ennalta ehkäisee "repsahduksia" ja estää tekemästä vääriä valintoja.

Valitse välipalaksi vähärasvaisia, suojaravintoaineita sisältäviä ruokatuotteita. Suunnittele välipalaostoksesi etukäteen ja pysy suunnitelmassasi – improvisointi voi tässä kohtaa koitua kohtaloksesi makeis- ja keksihyllyjen huutaessa sinua puoleensa.

Vaihtoehtoja vanhoille valinnoille

Wiineri tai munkki  → pikkupulla
Pikkupulla  → riisikakku, päälle ohuelti hilloa
Suklaapatukka → proteiini- tai terveysmyslipatukka tai hedelmä
Makea sokerinen jälkiruoka → hedelmä tai hedelmäsalaatti
Lihapiirakka →  karjalanpiirakka
Pasteija → kolmioleipä, jossa on välissä vähärasvaista juustoa tai lihaa
Pizza → munakas, joka on maustettu tomaatilla ja pizzamausteella
Jäätelö → rasvaton, vaniljalla maustettu jogurtti tai kevyt mehukeitto (mehukeitosta saa myös mehujäätelömuoteilla hyvän mehujään)
Tuoremehu → kevyt terveysvaikutteinen virvoitusjuoma
Valkoiset murot ja hillo → täysjyvämurot ja marjat
Perunalastut → rasvattomat mikropopcornit
Irtomakeiset → makeutusaineella makeutetut makeiset


Jokainen voi joskus herkutella hieman ylellisemminkin, mutta todellista merkitystä painonhallinnan kannalta on sillä, mitä syöt kuutena päivänä viikossa, ei niinkään sillä mitä seitsemäntenä päivänä.


Vihjeitä rasvan välttämiseksi

· Vaihda kaikki rasvaiset maitotuotteet rasvattomiin tai vähärasvaisiin ja muista pitää juustoannoksesi kuitenkin korkeintaan samana kuin aiemminkin

· Vaihda makkaraleikkeleet keveisiin täyslihatuotteisiin (esim. keittokinkku)

· Vaihda kermatuotteet kevytkermaan tai keveisiin kasvisrasvatuotteisiin

· Vältä kaikenlaisia eineksiä, joiden rasvan laadusta ja määrästä et voi olla varma, suosi aina itse tehtyä ruokaa tai kevyitä eväitä

· Laita öljy suihkupulloon ja  suihkauta öljyä pannulle tai salaatin päälle kastikkeeksi

· Käytä kaikessa paistamisessa hyvää teflonpannua, jolloin tarvitset vain suihkausken öljyä tai et lainkaan

· Valmista ruoka mahdollisimman usein muulla tavalla kuin paistamalla, kuten

o Paistopussissa uunissa
o Kevyesti öljytyssä foliossa uunissa
o Savipadassa hauduttamalla
o Grillaamalla tai paahtamalla
o Höyrykattilassa höyryttämällä
o Keittämäälä tai hauduttamalla

Vaihda laatuun ja voi paremmin!

- Vaihda maitotuotteet rasvattomiin tai vähärasvaisiin, myös maidon rasva on eläinrasvaa. Vaihda levitteet kasvipohjaisiin kevytlevitteisiin

- Vältä einesruokia

- Vältä kaikenlaisia voitaikinaleivonnaisia ja uppopaistettuja tuotteita, piilorasvan lisäksi ne sisältävät useimmiten transrasvoja, jotka kohottavat kolesterolia

- Vaihda punainen liha vaaleaan lihaan ja kalaan

- Vaihda rasvaiset leikkeleet vähärasvaisiin

- Keksi vaihtoehtoja kahvileiville

- Vaihda tuoremehut veteen ja aitoihin hedelmiin

- Säännöstele nauttimasi alkoholin määrää

- Syö ainakin kaksi hedelmää tai marja-annosta päivittäin

- Syö jotakin kasvista jokaisella aterialla

- Valitse pääsääntöisesti kuitupitoinen ruisleipä

- Opi kieltäytymään sopivasti myös sosiaalisissa tilanteissa, muista, että sinun ei tarvitse syödä toisten mieliksi

- Juhlatilanteissakin voit valita herkullisia kevyttuotteita

- Rytmillä on väliä, syö säännöllisesti 5 kertaa päivässä à aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala

- Kun olet jo kylläinen, jätä toinen annos ottamatta

- Älä napostele, syö kunnon ateriat

- Innostu uusista resepteistä

- Jaa ilo perheesi ja ystäviesi kanssa

- Hemmottele itseäsi kerran viikossa jollakin todella hyvällä herkulla


Näinkin voit keventää

- Pullan ja pikkuleipien sijaan voit taltuttaa makean himoa ohuesti hillolla sivellyllä riisikakulla

- Jäätelön syömisen sijaan nauti esim hedelmä- ja vanilliisokerilla maustettua rahkaa vähäkalorisen mehukeiton kanssa. Rahkaan saa hauskan aromin myös esim. kardemummalla, kanelilla ja hedelmäsokerilla ja tämän voit kruunata kevyellä luumu- tai rusinakiisselillä

- Munavoissa voit korvata osan rasvaisista raaka-aineita raejuustolla ja voin sijaan voit käyttää kevytlevitettä

- Syö jokaisella aterialla edes jonkin verran kasviksia, hedelmiä ja marjoja, näin paitsi kevennät, myös lisäät aterioittesi ravitsemuksellista laatua

- Tee kevytlevitteestä vieläkin kevyempää lisäämällä siihen 1/3 osa rahkaa ja mausta se yrteillä tai valkosipulilla

- Valitse, aina kun se on mahdollista, täysjyväviljatuotteita (myös pastat, riisit ja murot)


Valitse värasvaista lihaa esimerkiksi näin:

o Paistijauheliha 10% rasvaa (nauta-sikajauhelihassa n. 20%)
o Porsaan sisäpaisti 2% rasvaa (kyljyksessä yli 20%)
o Broilerin suikale 1% rasvaa (broilerin koipi-reisi yli 10%)
o Kalkkuna/kinkkuleikkele 1-3% (makkaroissa yli 20%)

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.