Blogit

Katsoin peiliin
Päivitetty 01.10 2009
klo 23:52

17 kg pois
Päivitetty 11.06 2008

Jenkkaa kahvojen kera
Päivitetty 11.06 2011
klo 01:50

Sisukkaasti sutjakaksi
Päivitetty 01.04 2010
klo 09:44

Ei tästä kuitenkaan tuu mitään
Päivitetty 17.09 2014
klo 20:48

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Selitykset sikseen – nyt liikkeelle!

Liikunta

Liikunta on terveen elämän sinetti, mutta miksi kaikki eivät kirmaa innokkaasti kuntoilemaan? Iänikuisia selityksiä löytyy useita. Oletko sinä mestari keksimään loputtomia tekosyitä välttääksesi parasta kaveriasi, hyvinvointia edistävää liikuntaa?

Terveyden ostaminen on mahdotonta. Kaava "syön epäterveellisesti, mutta käyn lenkillä" ei toimi. Jätä siis "mutkut ja sitkut" vähemmälle ja lähde liikkeelle. Ohessa vinkkejä, miten voit kääntää selitykset voitoksi:


Syitä, miksi ei liiku     

1) Huonot kokemukset:

Esimerkiksi:

- epämiellyttävät muistot koululiikunnasta  
- epämiellyttävät muistot armeijan liikunnasta
- ensimmäinen jumppatunti ei innostanut
- liikuntapaikka ei ollut viihtyisä

Vinkki:


Älä anna ikävien muistojen ja kokemuksien hämätä. Et ole enää koulussa tai armeijassa. Nyt saat itse valita lajin, ajan ja paikan. Vaihtoehtoja on monia. Jumppatuntejakin löytyy nykyisin varmasti jokaiseen makuun, samoin paikkoja. Kohta olet uutta, mukavaa kokemusta rikkaampi. Voit löytää uuden maailman.

Jos olet epävarma tai et osaa valita, niin:


- mene ystäväsi kanssa tutustumaan uuteen lajiin/uuteen paikkaan
- osallistu alkeiskursseille! Näin opit lajin perusteet ja näin selviää, oletko innostunut edelleen
- tutustu kansalaisopistojen, erilaisten seurojen, kunnan palveluiden ja yksityisten liikuntakeskusten tarjontaan
- käytä omavalmennusapua, sillä näin löydät varmasti sinulle sopivan lajin


2) Ajanpuute:

Esimerkiksi:

- työnteko vie kaiken ajan   
- perhe-elämä vaatii kaiken vapaa-ajan
- muut harrastukset vievät vapaa-ajan

Vinkki:
Nyt on syytä panostaa organisoimiseen, sillä viikosta löytyy helposti lisäaikaa, kun suunnittelee aikataulut etukäteen. 2-3 tuntia liikuntaa viikossa oman hyvän olon eteen on vähän. Näin pieni aika kyllä löytyy kalenterista, JOS niin haluat. Hyvä kunto ja terveys ovat myös tärkeitä asioita. Priorisoi asioita:

- yritä organisoida työsi paremmin
- laita kalenteriin liikuntahetket, silloin niille on raivattu aikaa
- liikkua voi myös aamuisin tai vain viikonloppuisin, jos illat ovat aivan mahdottomia
- joka päivä ei tarvitse istua tv:n/internetin ääressä 2-4 tuntia, käytä 1 tunti liikkumiseen
- pyydä naapuria, vanhempia tai ystävää lastenhoitoavuksi ja lähde kävelylle
- liiku yhdessä lastesi tai puolisosi kanssa
- käy kaupassa harvemmin ja osta silloin enemmän, näin löytyy enemmän aikaa itselle


3) Rahan puute:

- liikunta on liian kallis harrastus  
- varusteet maksavat liikaa


Vinkki:
Mieti rahankäyttöäsi! Voisitko säästää hieman ruokaostoista, vaateostoksista tms.? Onko hyvä kunto ja terveys sinulle tärkeä?

Hyviä säästöideoita:
- kaikkia varusteita ei tarvitse ostaa, osan voi lainata tai vuokrata
- kunnan, kansalaisopistojen ja seurojen liikuntapalvelut ovat huokeita
- hyviä hankintoja ovat esim. pyörä, sukset, kävelysauvat, kotijumppalaitteet. Mutta vain, jos käytät niitä
- reipas kävely tai kotijumppa eivät maksa mitään


4) Mahdollisuuksien puute:

- sopivien liikuntamahdollisuuksien puute  
- liikuntapaikat ovat kaukana asunnolta
- ohjatun toiminnan puute 
- liikuntapaikat sopimattomasti auki

Vinkki:
Liikkua voi missä vaan. Sitä varten ei tarvitse varsinaista liikuntapaikkaa. Lähipiiri tai oma koti käyvät sopiviksi hyvin kuntoilupaikoiksi.

- Kotiin voi hankkia monenlaisia kuntoiluvälineitä oman rahapussinsa mukaan
- Kävely, sauvakävely, juoksu, hiihto, rullaluistelu, pyöräily jne. ovat loistavia ulkoilulajeja.

   
5) Tiedonpuute sopivista mahdollisuuksista

Vinkki:
- Kysy neuvoa liikuntapaikoista
- Kysy neuvoa liikunta-alan henkilöiltä
- Hae tietoa netistä


6) Ystävät eivät harrasta liikuntaa

Vinkki:
Aina voi liikkua yksin tai voi ehkä onnistut houkuttelemaan ystäväsikin mukaan. Vaihtoehtoisesti voit mennä ryhmäliikuntaan, josta voit löytää uusia ystäviä.


7) Huonommuuden tunne liikunnassa

Vinkki: 
Aina löytyy laji, jossa sinä olet erinomainen. Etsi sellainen!


8) Laiskuus ja saamattomuus vaivaa

Vinkki:
Älä kätkeydy laiskuuden taakse. Ota itseäsi niskasta kiinni. Nyt. Olet monta kertaa tyytyväisempi, kun olet päässyt liikkeelle. Liikunnan jälkeinen hyvänolon tunne kannattaa kokea, mahdollisimman usein.


9) Sairaus/vamma estää

Vinkki:
Aina löytyy laji, jota voit harrastaa. Kysy neuvoa lääkäriltä, fysioterapeutilta tai liikunnan ammattilaiselta.
Tässä muutama esimerkki:

- jos polvi tai nilkka on kipeä, uinti ja vesijuoksu sopivat hyvin tai kuntosalilla (tai kotona) voi tehdä ylävartaloharjoituksia
- jos selkä on kipeä, niin useimmiten sitä nimenomaan pitää liikuttaa ja vetreyttää
- jos käsi on paketissa, niin aina voi jumpata alavartaloa tai mennä kävelylle
- jos ei voi juosta, voi useimmiten pyöräillä, hiihtää, sauvakävellä tai uida


10) Liikunta ei kiinnosta minua

Vinkki:
Jos olet saanut huonoja kokemuksia liikunnasta tai et ole löytänyt liikunnan iloa tai omaa lajia, et ehkä tiedä, mistä
olet jäänyt paitsi. Kokeile uudelleen, ole ennakkoluuloton! Käytä tarvittaessa apuna henkilökohtaista valmentajaa tai liikunnan ammattilaista, joka löytää juuri sinulle sopivan ja sinua innostavan lajin.

Lue lisää liikunnasta!


 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.