Etusivu »   Liikunta »  10 faktaa kuntoilusta »  
Blogit


Viimeinen Taisto
Päivitetty 21.12 2016
klo 08:45

GoodFeeling
Päivitetty 22.01 2014

Operaatio laihdutus LOPPUUN!
Päivitetty 26.09 2010
klo 20:27

Muodonmuuttajan päiväkirja
Päivitetty 14.01 2009
klo 22:12

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

10 faktaa kuntoilusta



Haluaisitko tuntea olosi pirteämmäksi töissä tai kotona? Tai haluaisitko syödä keksin tai pullan ilman suuria tunnon tuskia?

Kuntoilun avulla edellä mainittuihin kysymyksiin voi vastata kyllä. Fyysinen aktiivisuus tarjoaa monia hyötyjä, joita aina ei osata edes ajatella.

Jos kaipaat rohkaisua kuntoilun aloittamiseen tai kannustusta kuntoilun jatkamiseen, tässä on 10 faktaa kuntoilusta, jotka voivat innostaa nostamaan takapuolen sohvalta.

1. Liikunta tehostaa aivokapasiteettia

Liikunta ei tehoa vain kehoosi, se myös auttaa mieltä ja aivoja toimimaan. Liikunta nostaa energiatasoja ja lisää serotoniinia aivoissa, mikä johtaa parempaan mielen kirkkauteen. Se taas tekee ihmisestä tuotteliaamman.

2. Liikkuminen poistaa stressiä

Liikkumisen aloittamisen ajattelu voi aiheuttaa stressiä, mutta sen jälkeen kun todella aloitat harjoittelun, jokapäiväiseen elämään liittyvä stressi tulee vähenemään. Ja siitä hyötyvät myös ympärilläsi olevat, sillä kun ei stressaa, on myös vähemmän ärtyisä. Liikunta parantaa mielialaa ja pitää masennuksen poissa.

3. Liikunnasta saa energiaa

Saatat yllättyä siitä, miten vaikka aamulenkki voi muuttaa koko päiväsi. Liikkuessa vapautuu endorfiinia, mikä saa tuntemaan olon energiseksi koko loppupäiväksi. Ja kun voimat ja kestävyys kehittyvät, myös päivittäiset arkiaskareet, kuten ostoskassien kantaminen, sujuu helpommin.

4. Ajan löytäminen liikunnalle ei ole niin vaikeaa

Ratkaisu ajan löytämiselle liikkumiseen on opetella käyttämään aikansa viisaammin. Jokaisella on päivän mittaan pieniä hetkiä, jotka voisi aivan hyvin hyödyntää liikkumiseen. Itse asiassa 15-20 minuuttia fyysisiä aktiviteetteja pari kolme kertaa päivässä on aivan yhtä tehokasta kuin jos liikkumisen hoitaisi kerralla.

5. Kuntoilu voi auttaa rakentamaan suhteita

Mitä kuntoilu toisen kanssa voi tehdä suhteellenne, oli se toinen osapuoli sitten puoliso, kaveri tai sisarus? Sitä paitsi liikkuminen on aina hauskempaa, kun on joku, jonka kanssa tehdä sitä. Ihmiset, jotka liikkuvat toisen ihmisen kanssa, pitäytyvät paremmin kuntoiluohjelmissaan ja saavuttavat tavoitteensa useammin, kuin he, jotka pyrkivät niihin yksin.

6. Liikkuminen auttaa torjumaan sairauksia

Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikkuminen voi torjua sydäntauteja, aivohalvauksia, korkeaa verenpainetta, korkeaa kolesterolia, tyypin 2 diabetesta, niveltulehdusta ja osteoporoosia. Liikkuminen auttaa myös ehkäisemään ikääntymisen vaikutuksia.

7. Kuntoilu kehittää sydäntä

Kuntoilu ei vain auta torjumaan sairauksia, se myös kehittää sydämestä voimakkaamman. Sydän on kehon tärkein lihas ja se mitä voimakkaampi se on, sitä helpommin liikkuminen ja päivittäiset askareet sujuvat.

8. Liikkujat saavat syödä enemmän

Mitä enemmän lihaksia on, sitä enemmän kaloreita palaa, sillä aineenvaihdunnan nopeus on suurempi. Ja liikkuessa tietysti kaloreita palaa lisää. Tämä tarkoittaa sitä, että herkkujen syömisellä silloin tällöin ei ole niin suurta vaikutusta. Liikkumisen avulla voi siis nauttia edelleen niistä mauista, joista todella nauttii, tosin tietenkin kohtuudella.

9. Liikunta parantaa suorituskykyä

Muutaman viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen, voit huomata kuinka vaatteet sopivat paremmin päällesi ja lihaksesi ovat kiinteytyneet. Säännöllinen liikkuminen vahvistaa lihaksia, lisää notkeutta ja parantaa yleisesti ottaen suorituskykyä, minkä voi huomata harjoitteiden helpottumisessa. Tämän lisäksi reaktioaika ja tasapainokyky kehittyvät.

10. Painonpudotus ei ole se tärkein liikkumisen syy

Painonpudotus on monille liikkumisen syy, mutta se ei todellakaan ole ainoa liikkumisen hyöty. Monet aloittavat kuntoilun juuri pudottaakseen liikakiloja, mutta kun tuloksia ei näy nopeasti, he eivät jaksa jatkaa. Tosiasiassa ihmisten tulisi ajatella, että liikkumisella voi helpottaa suoriutumista päivittäisissä aktiviteeteissa. Joten olipa painonpudotustavoitteesi millainen tahansa päättäessäsi aloittaa kuntoilu, älä tee siitä kuitenkaan ainoata tavoitettasi. Tähtää parempaan oloon ja lisääntyneeseen energiaan, tai pyri vähentämään stressiä liikunnan avulla.

Aiheesta kertoo WebMd artikkelissa Top 10 Fitness Facts.

                                                                      Antti Voutilainen
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.