Blogit

Matkalla valoon
Päivitetty 30.12 2011
klo 22:42

Elämäntapa remontti
Päivitetty 03.12 2008

Gonna Be Thin!
Päivitetty 24.01 2010
klo 13:27

Nyt mä onnistun!!
Päivitetty 07.02 2012
klo 20:36

Ikuisuusprojektiko?
Päivitetty 26.06 2008
klo 19:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kilot kuriin hyötyliikunnalla – lue vinkit!



Portaat vai hissi? Kävely vai autoilu? Hyöty- eli arkiliikunnan merkitys terveyteen voi olla yllättävän suuri passivoituneessa elämäntavassamme, jossa auto kuljettaa ovelta ovelle ja liukuportaiden hetkellinen toimimattomuus on viimeinen niitti raskaalle päivälle.

Hyötyliikunta vaikuttaa myönteisesti niin sokeriaineenvaihduntaan, veren rasva-arvoihin kuin verenpaineeseen puhumattakaan painonhallinnasta. Hyötyliikunta lisää energiankulutusta pitkin päivää ja sen merkitys energiankulutukseen on usein huomattavasti suurempi kuin vapaa-ajan liikuntaharrastuksella.

Hyötyliikunta on myös helppo tapa aloittaa liikunnan harrastaminen. Esimerkiksi pyörällä ajo, kauppaan kävely, siivoaminen ja lumenluonti ovat kaikki arjen hyötyliikuntaa.

Hyötyliikuntaa suositellaan harrastamaan 5-7 päivänä viikossa. Suosituksena on liikkua vähintään 30 minuuttia päivässä, mutta liikkumisen voi myös pätkiä vähintään 10 minuutin mittaisiin jaksoihin, sillä ratkaisevaa on se, minkä verran energiaa päivän mittaan yhteensä kuluu. Lisäksi suositellaan kestävyysliikuntaa ja lihaskunnon harjoittamista vähintään 2-3 tuntia viikossa.

1. Jokainen askel on tärkeä.
Kävele, kävele ja kävele. Hyötyliikkuja valitsee portaat hissin sijaan ja kävelee niin työ- kuin kauppamatkatkin. Mikäli työmatka on pitkä, lisää askelia jättämällä auto kauimmaiseen parkkiruutuun tai jäämällä bussista yksi pysäkki aikaisemmin pois. Jos sinulla on koira, laita herätyskello soimaan vartti normaalia aiemmin ja kierrä koiran kanssa ylimääräinen lenkki. Hanki askelmittari, niin huomaat, paljon askeleita kertyy. Suositellut 10 000 askelta kuluttaa energiaa noin 300-400 kcal eikä mikään estä tavoittelemasta enemmän.

2. Pyörällä pääsee.
Mikäli kävelymatka työpaikalle on pitkä, voit hurauttaa matkan pyörällä. Pyöräily ei kuormita tuki- ja liikuntaelimistöä ja sopii useimmille. Pyöräily vahvistaa jalkojen lihaksia, parantaa hapenottokykyä ja vahvistaa verenkiertoelimistöä. Reipas puolen tunnin pyöräily kuluttaa energiaa noin 200 kcal.

3. Kotityöt kutsuu.

Unohda lumilingot ja robotti-imurit! Siivoaminen, autonpesu, ruohonleikkuu ja lumityöt ovat kaikki tehokasta hyötyliikuntaa. Jos imurointi ei muuten maistu, tartu varteen liikkumisen ilon vuoksi äläkä kaihda kyykistymisiä sohvan ja sänkyjen alle, sillä mitä enemmän liikut sen tehokkaampaa.

4. Musiikin tahtiin.

Laita kotona radio päälle ja tanssahtele musiikin tahdissa ruoanlaiton tai pyykin laittamisen lomassa.

5. Vaihda kirja levyyn.
Mikäli olet ahkera lukija, hanki kirjan sijasta vaihteeksi äänilevy ja kuuntele sitä kävelylenkillä.

6. Taukojumppa.
Pieni taukojumppa ja venyttely työpäivän lomassa tehostavat keskittymistä ja tarjoavat hyötyliikuntaa. Illalla television katselun ohessa voi sohvalla löhöämisen sijaan kävellä paikallaan tai polkea kuntopyörää.

7. Leikkiin mukaan.
Lapsille leikki on täyspäiväistä työtä ja sitä sopii kokeilla meillä aikuisillakin. Leikkeihin mukaan ja taatusti hiki virtaa: hippaleikki, juoksukisat, lasten kantaminen reppuselässä, hyppely ja lumilinnan rakentaminen ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan.

Lähteet:
UKK Instituutti
www.pienipaatospaivassa.fi

Lue myös:
Kuluta kaloreita - Pudottajat.fi
Vatsa litteäksi - Pudottajat.fi
Keskustelut: Tehokkaat liikuntalajit, Pudottajat.fi
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.