Etusivu »   Liikunta »  Kuluta kaloreita »  
Blogit

eija
Päivitetty 13.11 2011

Tänään, ei huomenna
Päivitetty 18.09 2008
klo 21:47

Varovasti kehoa ja mieltä kuunnellen.
Päivitetty 28.06 2010
klo 13:58

Summerbody, here I come!
Päivitetty 23.03 2009
klo 10:10

tästä on hyvä aloittaa
Päivitetty 19.07 2010

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kuluta kalorit!

Kalorit

Kuluta kalorit ja nosta kuntoa!

Liikunnassa kuluttamasi kalorimäärä riippuu seuraavista asioista:


1.  Fyysiset ominaisuudet: paino, ikä, sukupuoli ja lihasmassa.

Mitä enemmän painat, sitä enemmän kulutat jokaisella askeleellasi. 100-kiloinen mies kuluttaa enemmän kuin 70-kiloinen mies. Toisaalta 70-kiloinen mies kuluttaa enemmän kuin samanpainoinen nainen, pääosin siksi, että hänellä on enemmän lihasmassaa kuin naisella.

Tämä on hyvä syy painottaa mahdollisimman alhaisen painon sijaan kehon kiinteyttä, sillä lihasmassa painaa hieman enemmän kuin rasva ja auttaa näin polttamaan entistä enemmän energiaa. Huomaa myös, että kahdesta samanpainoisesta naisesta se, jolla on pienempi rasvaprosentti, kuluttaa hieman enemmän kaloreita myös levossa – liikunnasta puhumattakaan.

Nuoremmat ihmiset kuluttavat enemmän energiaa kuin vanhemmat. Iän myötä lihasmassa nimittäin vähenee, mikäli sitä ei pyritä aktiivisesti säilyttämään tai jopa lisäämään oikealla ruokavaliolla ja aktiivisella vastusharjoittelulla.


2. Liikunnan intensiteetti

Mitä kovemmalla teholla liikut, sitä enemmän energiaa poltat joka minuutti. On totta, että matalammilla tehoilla suurempi SUHTEELLINEN osuus poltetusta energiasta on rasvaa, mutta käytännössä kovempien tehojen suuremmasta energiankulutuksesta seuraa se, että kovemmilla tehoilla poltat samassa ajassa GRAMMOINA yhtä paljon rasvaa kuin matalammilla tehoilla. Lisäksi kovatehoisemmasta liikunnasta seuraa ns. jälkipoltto, eli varsinaisen liikunnan jälkeen aineenvaihduntasi saattaa olla muutamista tunneista aina pariin vuorokauteen asti kohollaan. Näin poltettu lisäenergia tarkoittaa käytännössä kuitenkin vain muutamaa kymmentä kilokaloria, joten sen varaan ei kannata laihtumistaan laskea.

Laihduttajille suositellaan yleensä matalatehoista liikuntaa kuten kävelyä siksi, että heillä on usein myös huono tai korkeintaan kohtalainen kunto. Tällöin kovempi liikunta voi kertakaikkiaan olla liian rankkaa. Siksi aloittelevan liikkujan on parempi valita kevyt tai kohtalainen teho, jolla jaksaa liikkua 30-60 minuuttia kerrallaan kuin yrittää painaa täysillä ja uupua ennen aikojaan. Kunnon kohotessa voi myös lisätä liikunnan tehoa, jolloin kulutuskin lisääntyy.

Liikunnan tehoa tärkeämpää on kuitenkin se, että ylipäätään lähtee liikkeelle, sillä jokainen otettu askel lisää kokonaiskulutusta.


3. Liikunnan kesto

Mitä pidempään liikut, sitä enemmän energiaa kulutat. Lisäksi pidemmillä lenkeillä käytät hieman tehokkaammin rasvavarastojasi, joskin elimistölläsi on taipumusta tasapainottaa tilanne loppupäivän aikana käyttämällä enemmän hiilihydraattia ravinnokseen. Rauhallisemmilla tehoilla jaksat liikkua pidempään kuin raskailla. Niinpä esim. tunnin kävelylenkki kuluttaa käytännössä yhtä paljon energiaa kuin puolen tunnin juoksulenkki. Huonokuntoisempien kannattaakin panostaa aluksi enemmän liikunnan kestoon kuin tehoon, kun halutaan polttaa kalorit.

Eri liikuntalajien keskimääräisiä energiankulutuksia:

- kävely 840-2090 kJ / 200-500 kcal tunnissa

- sauvakävely 1050-2300 kJ / 250-550 kcal tunnissa

- hölkkä, juoksu 1450-4180 kJ / 300-1000 kcal tunnissa

- aerobic 1670-2930 kJ / 400-700 kcal tunnissa

- golf 1450-1880 kJ / 300-450 kcal tunnissa

- tanssi 1050-3350 kJ / 250-800 kcal tunnissa

- uinti 1460-3350 kJ / 350-800 kcal tunnissa

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.