Blogit

Pieni laihdutusmatka
Päivitetty 12.03 2012
klo 13:14

Aina sattuu ja tapahtuu!
Päivitetty 28.03 2013

Sisukkaasti sutjakaksi
Päivitetty 01.04 2010
klo 09:44

kaikki tai ei mitään
Päivitetty 22.09 2008
klo 21:31

Heavy metal
Päivitetty 04.10 2011
klo 22:07

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin kävelet itsellesi hyvän kunnon



Kävely on hieno tapa pitää yllä fyysistä kuntoa. Kävelyn suurimpia etuja ovat sen sopivuus suurelle osalle ihmisistä, sekä helppous ja edullisuus - kävelyä voi harrastaa käytännössä missä tahansa, eikä se vaadi suuria taloudellisia panostuksia, sillä oikeastaan tarvitaan vain sopivat kengät, ja ulkoilman mukainen vaatetus.

Kävellessä hengitys- ja verenkiertoelimistö työskentelee tauotta ja alaraajojen suuret lihasryhmät ja ryhti- ja liikelihakset kuormittuvat. Näin ollen kävely muun muassa kehittää kestävyyttä, kohottaa lihasten kuntoa, pitää yllä tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä, auttaa pitämään painon kurissa sekä myös ehkäisee ja hoitaa verenpainetta.

Opettele kävelemään oikein, ja saavutat muun muassa edellä mainittuja hyötyjä. Lisäksi saat paljon raitista ulkoilmaa, jolloin mieli ja olo piristyy.

American Academy of Orthopaedic Surgeonsin mukaan seuraavilla neuvoilla pääsetkin kävellen kuntoon ja vielä nautit koko matkasta.

1. Vuorottele nopeutta. Kävele ensiksi noin viisi minuuttia tavallista vauhtiasi. Sen jälkeen kiihdytä vauhtiin, jossa sydän alkaa lyödä nopeampaa ja tuntuu siltä, että joudut hengittämään nopeammin. Pidä tätä vauhtia yllä vartin ajan. Verryttele lopuksi samaa vauhtia, kuin mitä alussa kävelit.

2. Valitse hyvät kengät. Pidä aina jalassa kenkiä, jotka tukevat hyvin nilkkaa, jalkahovia sekä kantapäätä.

3. Kädet töihin. Anna käsien heilua kunnolla kävellessäsi. Sauvat mukaan ottamalla hartiat ja kädet pääsevät kunnolla töihin.

4. Ryhtiä. Kävele siten, että litistät vatsaasi, suoristat selkääsi ja pidät pään ylhäällä.

5. Pitkät askeleet.
Kävele reippaasti ja pitkillä askelilla. Älä kuitenkaan harpo, vaan pidä askelmitta miellyttävänä.
                                                     Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:
Näin kiinteydyt tehokkaasti
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.