Blogit

Matkalla valoon
Päivitetty 30.12 2011
klo 22:42

Elämäntapa remontti
Päivitetty 03.12 2008

Gonna Be Thin!
Päivitetty 24.01 2010
klo 13:27

Nyt mä onnistun!!
Päivitetty 07.02 2012
klo 20:36

Ikuisuusprojektiko?
Päivitetty 26.06 2008
klo 19:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin tuplaat treenitehosi!



Tuntuuko, ettei liikunnan harrastamiseen ole tarpeeksi aikaa? Ei hätää, ratkaisu on löytymässä. Nimittäin uusien tutkimusten mukaan intervalliharjoittelu kaksinkertaistaa kuntoilun tehon, ja näin ollen puolittaa treenaukseen tarvittavan ajan. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan tiiviit harjoittelusessiot voisivat lyhentää viikkotreenauksen keston jopa alle tuntiin.

Discovery News:in mukaan intervalliharjoittelun tehokkuutta on testattu nuorilla urheilijoilla, mutta sen vaikutus vanhempiin ja huonokuntoisempiin on vielä työn alla. Tutkimukset ovat kesken, mutta toistaiseksi tulokset ovat lupailleet hyvää. Tutkimuksissa intervalliharjoittelu lisäsi tutkittavien hapenottokykyä, kestävyyttä, voimaa sekä nopeutta.

Tiivis ja tiukka intervalliharjoittelu on alun perin suunniteltu olympiaurheilijoille, ja sitä on pidetty liian raskaana tavalliselle ihmiselle. Kuitenkin uusimpien tutkimusten mukaan intervalliharjoittelu sopisi myös vanhemmille ja huonokuntoisemmille kuntoilijoille, mikä taas säästäisi aikaa vaikkapa kuntosaleilla. Uudet tutkimustulokset voisivat mullistaa kuntoiluohjeita.

 

Intervalliharjoittelu tarkoittaa sitä, että treenataan kovalla teholla muutaman minuutin ajan, ja sitten levätään hetki kuntoilun välissä. Tutkimuksia on tehty pyöräilijöillä ja juoksijoilla, mutta soutaminen ja uiminenkin sopisivat testilajeiksi. Intervalliharjoittelua voi itse kokeilla esimerkiksi treenaamalla kovasti neljä kertaa neljän minuutin ajan, ja pitämällä kolmen minuutin lepotauon intensiivisten harjoitusten välillä. Hengästyminen ei haittaa, mutta tukehtumisen tunne on liikaa.

Intervalliharjoittelu vähentäisi kuntosalilla hikoilua, mutta sitä ei ole yleensä ensimmäisenä suositeltu kuntoilijalle. Intervalliharjoittelun suosittelua vähentää huoli siitä, kestääkö tavallinen liikkuja niin rajua harjoittelua. Liikkumattomuus on kuitenkin haitallisempaa kuin hetkellinen raju harjoittelu. Kuten minkä tahansa liikunnan, myös intervalliharjoittelun aloittamiseen kannattaa kysyä apua asiantuntijalta.

 

                                                           Kaisa Kakko, toimittaja

 

Lue myös:
Tarkasta painoindeksisi
Näin kävelet itsellesi hyvän kunnon

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.