Blogit

mummuliinan murinat
Päivitetty 11.06 2012
klo 09:23

Norsusta joutseneksi:)
Päivitetty 19.02 2012

vielä tää ja sit ei enää...
Päivitetty 01.08 2008
klo 16:28

Operaatio laihdutus LOPPUUN!
Päivitetty 26.09 2010
klo 20:27

Toukasta perhoseksi...
Päivitetty 25.11 2008

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Vatsa litteämmäksi – miten?




Pömppömaha on useille tuttu ilmiö, joka saa housut kiristämään vyötäröä. Syy pömppömahaan voi olla ylimääräisessä rasvakerroksessa tai vain heikoissa vatsalihaksissa, jolloin vatsa pullistuu helposti ulospäin.

Usein pömppömahasta halutaan päästä eroon keinolla millä hyvänsä, mutta tavoitteet osoittautuvat usein liian vaikeaksi saavuttaa. Lue muutama keino, joilla saat vatsastasi litteämmän!

Paranna ryhtiäsi!

Hyvä ryhti saa näyttämään hoikemmalta. Oikaise siis ryhtiäsi ja teet vatsalihaksillesi palveluksen ilman ainuttakaan hikipisaraa.

Hyvässä ryhdissä napa vedetään kohti selkärankaa ja olkapäät vedetään taaksepäin kuin paitaa pidettäisiin henkarissa naulassa roikkumisen sijaan. Hyvässä ryhdissä vartalo ja lihakset ovat aktivoituneena koko ajan. Selkä- ja vatsalihasharjoitukset ovat tärkeitä ryhdin kannalta.

Tee vatsalihasharjoitukset monipuolisesti!

Perus vatsalihasharjoitukset, eli rutistukset, vahvistavat pelkästään suoraa vatsalihasta. Lisäksi on tärkeää vahvistaa uloimpia ja sisempiä vinoja vatsalihaksia erilaisilla kierroilla sekä syvempää poikittaista vatsalihasta, jotta vatsasta saadaan litteämpi.

Etenkin syvien vatsalihasten merkitystä tulee korostaa ja monilla ne jäävätkin muita vatsalihaksia vähemmälle huomiolle. Syvät vatsalihakset saat aktivoitua, kun ennen vatsalihasten tekoa vedät navan selkärankaa kohti ja pyrit pitämään asennon koko vatsalihasliikkeiden ajan. Syviä vatsalihaksia voi aktivoida myös, kun istuu lattialla jalat koukkuasennossa ja irrottaa jalat lattiasta yrittäen pysyä asennossa hetken.

Television äärellä ja kaupan jonossa!

Sovi itsesi kanssa määrä, minkä verran teet vatsalihasharjoituksia viikossa. Pidä määrästä kiinni ja treenaa vatsalihaksia vaikka televisiota katsellessasi. Voit aktivoida vatsalihaksiasi myös kävelyllä tai kaupan jonossa seisoen hyvässä ryhdissä ja vetämällä napaa selkärankaa kohti uloshengityksen aikana.

Treenaa koko kroppaa!

Pelkkien vatsalihaksien treenaaminen ei auta, sillä rasva ei pala paikallisesti, vaan tasaisesti elimistön rasvavarastoista. Harjoittelun tulee siis kohdistua tasapainoisesti koko kroppaan, jolloin rasvaprosentin pieneneminen näkyy myös vatsan seudulla. Hyvät vatsalihakset tukevat kuitenkin selkälihaksia ja hyvä ryhti saa vatsankin näyttämään pienemmältä.

Pilates on esimerkki tehokkaasta lajista, jossa harjoitus kohdistuu niin sanottuihin ydinlihaksiin ryhdin kannalta ja keskivartalolihakset saavat tehokasta harjoitusta. Aerobinen liikunta, kuten reipas kävely, lenkkeily ja aerobic, on myös tehokasta pömppömahalle, koska se kuluttaa tehokkaasti kaloreita.

Tarkastele ruokavaliotasi!

Mikäli vyötärölläsi on tuhdimpi rasvakerros jenkkakahvoineen, ei pelkkä vatsalihasten teko riitä saamaan vatsaa litteäksi. Tällöin kehossa on vain yksinkertaisesti ylimääräistä rasvaa ja huomiota on kiinnitettävä aktiivisuuden lisäksi myös ruokavalioon. Toisin sanoen: syö vähemmän ja liiku enemmän! Kun kulutus on energiansaantia suurempaa, rasvaprosenttisi pienenee ja rasvakudoksen määrä kehossa vähenee; myös vatsan seudulla.


Aseta tavoitteet realistisesti!

Perimä näkyy vartalossasi, mutta älä anna sen olla tekosyy luovuttamiselle ja makean syömiselle. Tavoitteiden tulee olla kuitenkin realistisia ja kohdistua omaan vartaloosi, ei idolisi vartaloon.

Etene rauhallisesti!

Pikakonsteja ei ole olemassa. Perusta suunnitelmasi rauhalliselle ja vakaalle pohjalle, valmistaudu myös takaiskuihin ja pettymykseen. Palkkiot saavutetaan sinnikkyyden ja ajan kanssa.


Lähde: WebMD – How to flatten your belly
                                                                           Mari Kataja
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.