Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Ny tai ei koskaan....
Päivitetty 29.08 2008
klo 07:46


Thick Madame
Päivitetty 28.10 2009
klo 04:33

Ikuinen laihduttaja miten kauaksi?
Päivitetty 05.11 2013
klo 15:49

Kyllästynyt elämäntapoihinsa..
Päivitetty 05.02 2009
klo 20:25

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

5 myyttiä kaloreista



Jotta saavuttaisit parhaat mahdolliset tulokset lihasmassan hankkimisessa tai laihduttamisessa, oikean kalorimäärän nauttiminen päivittäin on tärkeää. Kalorikiintiöiden avulla pystyy kätevästi seuraamaan, tippuuko vai nouseeko paino. Jotkut eivät kuitenkaan tiedä tarpeeksi kaloreista ja niihin liittyvistä faktoista. Tässä olisikin AskMen.comin kalorimyytit ja asioiden oikeat tolat.

1. On olemassa "miinuskalorisia" ruokia.
Usein väitetään, että tietyt ruoat kuluttavat sisältämänsä määrää enemmän kaloreita ruoansulatusvaiheessa. Toisin sanoen näitä ruokia syömällä painon pitäisi pudota enemmän kuin tilanteessa, jossa et olisi syönyt niitä lainkaan. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Sitä se onkin.

Totuus:
On olemassa paljon hyvin vähäkalorisia kasviksia ja muutakin sellaista syötävää, mikä ei lihota. Mutta kun kalorien lisäksi lasketaan mukaan myös päivittäisten kuitujen saanti, on helposti selvää, että suoranaisesti näitä ruokia syömällä ei kuluta kaloreita.

2. Jos lasket hiilihydraatit, ei kaloreita tarvitse muistaa.
Yleensä ihmiset, jotka aloittavat vähähiilihydraattisen ruokavalion, keskittyvät liikaa hiilihydraattien laskemiseen. Jos ruokavalioon kuuluu kuitenkin munia, lihaa, pekonia, majoneesia tai muuta vähähiilihydraattista, todella rasvaista ja runsasproteiinista ruokaa, voi heittää hyvästit laihtumiselle.

Totuus:
Vaikka hiilihydraatiton ruokavalio saa yleensä kilot karisemaan, kannattaa silti muistaa, paljonko kaloreita vähähiilihydraattiset ruoka-aineet tuovat.

3. Vähärasvaisemmat vaihtoehdot ovat aina kevyempiä.
Jotkut yrittävät hiilihydraattien sijaan vähentää rasvan määrää, jolloin yleensä rasvan radikaalin vähentämisen sijasta siirrytään asteittain vähärasvaisempiin tuotteisiin.

Totuus:
Jos elintarvikkeen valmistaja on vähentänyt rasvaa tuotteesta, saattaa olla, että sitä on pitänyt kompensoida jotenkin. Esimerkiksi makeissa elintarvikkeissa sokerin määrää on saatettu lisätä. Tarkista AINA kalorien ja sokerin määrä vähärasvaisemmista tuotteista.

4. Vähähiilihydraattinen ruokavalio polttaa kaloreita nopeammin.
Joidenkin mukaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla on maaginen ominaisuus: se tehostaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta polttaa kaloreita vauhdikkaammin, jolloin dieetin aloittamisen jälkeen paino putoaa vauhdilla.

Totuus:
Vaikka hiilihydraatiton ruokavalio yleensä toimii, alun nopea painonpudotus johtuu kudosten veden määrän vähenemisestä. Todellisuudessa aineenvaihdunta hidastuu, sillä hiilihydraatit vaikuttavat eniten aineenvaihduntaa säätelevän kilpirauhasen toimintaan.

5. Jos liikut tarpeeksi, kaloreita ei tarvitse laskea.
Eli jos urheilet päivittäin, voit syödä mitä haluat.

Totuus:
Urheilu yleensä paras tapa polttaa kaloreita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisit syödä mitä sattuu. Jotkin roskaruoat omaavat sen verran kaloreita, että päivittäisen kuntoilun pitää kymmenien kilometrien hölkän luokkaa, jos niitä aikoo päivittäin nauttia. Kehonkin rajat tulevat vastaan jossain vaiheessa. Syö siis vastuuntuntoisesti äläkä liiku kymmentä tuntia päivässä, sillä tietyn rajan ylittyessä keho ei enää polta kaloreita ja palautuminenkin on vaikeaa.

                                                      Mika Luosujärvi, toimittaja

Lue myös:
10 tapaa pudottaa ilman dieettiä - Pudottajat.fi
Motivaatiota liikuntaan - Pudottajat.fi
4 ruokaa, joita juoksijan kannattaa syödä - Huoltamo.com
Vinkkejä ruoanlaittoon - Mustapippuri.fi
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.