Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Vaikeaa on...
Päivitetty 18.01 2012
klo 11:09

Läskeille kyytiä!
Päivitetty 12.12 2010
klo 20:07

Sunny day :)
Päivitetty 25.01 2009
klo 12:43

Panostaminen tulevaisuuteen
Päivitetty 07.10 2008

NYT
Päivitetty 23.11 2008

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

5 yllättävää syytä miksi paino nousee



Ei ole uutta tietoa, että rasvassa paistetut ruoat, valtavat annoskoot, epäterveelliset jälkiruoat, alkoholi ja sokerijuomat lihottavat.

Mutta ylimääräiset kalorit eivät ole aina syynä painonnousuun. Miksi paino lisääntyy, vaikka henkilön elämäntyyli sisältää säännöllistä liikuntaa ja terveellisen ruokavalion?

 

On joitain asioita, jotka täytyy ottaa huomioon jos paino nousee, vaikka tarkkailee kaloreita ja liikkuu aktiivisesti. On enemmäin kuin todennnäköistä, että erilaiset tekijät yhdistyneenä aiheuttavat lopputuloksen, joka on painonnousu.

 

Tässä viisi tekijää, jotka saattavat aiheuttaa vaa'an viisarin heilahduksen:

 

1. Liian vähäinen uni

Keho toimii parhaiten hyvin levänneenä. "Jos ei saa tarpeeksi unta, keho kokee fyysistä stressiä, ja biokemiallisesti keho varastoi rasvaa tehokkaammin", lääketieteen tohtori Michelle May sanoo. Väsyneenä ei myöskään osaa käsitellä niin hyvin ongelmatilanteita, jolloin saattaa tarttua ruokaan selviytyäkseen pulmista.

2. Stressi

Elämme yhteiskunnassa, joka vaatii paljon ja vaatii saavuttamaan paljon. Stressi liikuttaa eteenpäin ja auttaa selviytymään elämän vaatimuksista, mutta se vaikuttaa myös mielialaan ja tunteisiin. "Stressi toimii laukaisijana biokemiallisessa prosessissa, jossa keho menee ikään kuin selviytymistilaan. Keho varastoi polttoainetta, hidastaa aineenvaihduntaa ja työntää ulos kemikaaleja, jotka aiheuttavat todennäköisemmin liikalihavuutta", May kuvailee. Moni tarttuu ruokaan helpottaakseen stressiä, mutta se ei tietenkään toimi pitkällä aikavälillä. "Ruoka on vain tilapäinen ratkaisu stressiin, koska se ei vaikuta stressin todellisiin tekijöihin", Michelle May kertoo. Stressiin auttaa erilaiset rentoutumistekniikat, sekä liikunta, mikä myös kuluttaa kaloreita ja tarjoaa muita terveydellisiä hyötyjä.

3. Lääkitys

Eräät esimerkiksi verenpaine-, masennus-, mielialanvaihtelu- ja diabeteslääkeryhmiin kuuluvat reseptilääkkeet voivat aiheuttaa painonnousua. Myös steroidit, hormonikorvikkeet ja jopa suun kautta otettavat ehkäisylääkkeet saattavat nostaa painoa. Toisaalta on tärkeää muistaa, että muutama ylimääräinen kilo voi olla hyvä kompromissi sille, miten lääkitys yleisesti hyödyttää terveyttä. Täytyy vain tarkkailla ruokavaliota paremmin ja liikkua säännöllisesti.

4. Sairaus

Yleisin sairaus, joka aiheuttaa painonnousua, on kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhashormonin vajaus voi heikentää aineenvaihduntaa, aiheuttaa ruokahaluttomuutta ja painonnousua. "Jos tuntee olonsa uupuneeksi, uneliaaksi, turvonneeksi, käheä-ääniseksi, sietokyvyttömäksi kylmälle, nukkuu liian paljon, tai on päänsärkyä, pitäisi käydä lääkärillä tarkistuttamassa, ettei ole sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan", May toteaa.

5. Menopaussi

Vaihdevuodet tulevat naisilla eri ikäisinä, mutta suurimmalla osalla kuitenkin keski-ikäisenä, jolloin tyypillisesti ei ole enää niin fyysisesti aktiivinen kuin nuorempana. Ikääntymisen myötä myös aineenvaihdunta luonnollisesti heikkenee ja samaan aikaan hormonaaliset vaihtelut saattavat aiheuttaa näläntunnetta, masennusta ja unenpuutetta. Liikunnan ja terveellisen, kalsium- ja D-vitamiinipitoisen ruokavalion yhdistelmä on avainasemassa naisilla vaihdevuosien aikana.

Lähde: WebMd - 5 Surprising Reasons You're Gaining Weight


Lue lisää:

 

Lääkärikirja: Stressi, masennuslääkkeet, verenpainelääkitys, vaihdevuosioireet ja hormonihoito  – Tohtori.fi


Lääkärikirja: Kilpirauhasen vajaatoiminta – Poliklinikka.fi


Antti Voutilainen, toimittaja

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.