Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Sokerihiiren loukku
Päivitetty 03.07 2011
klo 03:54


Läskivuori lähtee liikkeelle...alta pois!
Päivitetty 22.12 2008
klo 09:51


Tonnivalaasta delfiiniksi
Päivitetty 17.02 2010

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Eroon stressisyömisestä




Kärsitkö stressisyömisestä? Kun jokin ahdistaa tai surettaa, tekee mieli syödä makeaa tai suolaista hyvää. Stressisyöminen ei kuitenkaan paranna ahdistuksen lähdettä, ja pidemmän päälle hallitsematon napostelu voi pahentaa oloa. Stressisyömisestä voi kuitenkin päästä eroon, kun tutustuu ensin syömistä aiheuttaviin tunteisiin ja omaan oloon. Sen jälkeen hallitsematonta napostelua voi hallita pienten vinkkien avulla. Tässä WebMD.com –sivuston 9 vinkkiä stressisyömisen voittamiseen.

1. Rakenna hyvä ravitsemuksen perusta

Pidä itsesi kylläisenä ja verensokeri tasaisena myös stressaavina aikoina. Hyvä ravitsemus ja terveellinen ruokavalio auttaa sinua hallitsemaan mielitekoja paremmin.

2. Nauti myös hiilihydraateista

Täysjyvävilja, tumma riisi, tumma pasta, vihannekset, hedelmät, pavut ja rasvattomat maitotuotteet – tässä avaimet terveelliseen ruokavalioon. Lisää ruokavalioosi terveellisiä ainesosia. Muista myös rasva: oliiviöljy, avokado, pähkinät, siemenet ja rasvainen kala auttavat sinua sekä painon- että mielenhallinnassa.

3. Erota stressisyöminen ja oikea nälkä

Kun mielesi tekee haukata jotakin hyvää ja nopeasti, hidasta hetkeksi. Mieti, oletko todella nälkäinen. Kauanko aikaa edellisestä ruokailustasi on? Usein ruuanhimo ei olekaan nälkää, vaan kehon oppima tapa reagoida ahdistukseen ja stressiin. Jos sinulla on todella nälkä, syö jotain välipalaa. Muuten voit vaikka juoda lasillisen vettä.

4. Tiedosta toimintatapasi stressaantuneena

Marssitko aina suoraan herkkukaapille, kun olet ahdistunut? Kuvittele mielessäsi matka kaapille, miten otat sieltä keksin ja syöt sen. Ahdistus ei helpota kuin hetkeksi. Kun omat toimintatavat tunnistaa, niitä on helpompi myös muuttaa.

5. Laadi varasuunnitelmia

Stressisyömisen tarve iskee yleensä yhtäkkiä, joten on hyvä olla varautunut. Pidä mukanasi tai kotonasi vain terveellistä syötävää, kuten miniporkkanoita tai omenasiivuja. Näin ehkäiset epäterveellisten ruokien mässäilyn, kun napostelunhimo iskee. Muista myös siemenet, pähkinät sekä hedelmät. Joutohetkinäsi voit pilkkoa terveellistä pikkunaposteltavaa valmiiksi jääkaappiin. Muista myös terveellisemmät herkut, kuten tumma suklaa. Sitäkään ei tarvitse syödä levykaupalla, vaan pari palasta riittää.

6. Huijaa suolaisen himoa

Kun suolaisten herkkujen himo iskee, korvaa ne jollakin terveellisemmällä. Rouskuttele sipsien sijaan näkkileipää tai hapankorppuja, syö popcornien sijasta kukkakaalinpäitä tai ota pizzan asemesta lämmin voileipä terveellisillä täytteillä.

7. Korvaa makeanhimo hedelmillä

Jos olet sokerihiiri, valitse karkkien tai leivosten sijaan hedelmiä. Hedelmät sisältävät luonnollista hedelmäsokeria, joka on keinotekoisia makeuttajia parempi vaihtoehto.

8. Poissa silmistä, poissa mielestä

Jos tuntuu, että tarvitset kotona vielä herkkuja, kokeile piilottaa ne. Laita keksipaketit kaappien perukoille muiden tavaroiden taakse, tai jäätelö pakastimeen pakastekasvisten alle. Muuta työmatkojasi niin, ettei sinun tarvitse kulkea houkuttelevien ravintoloiden tai leipomoiden ohi. Älä mene kaupassa edes karkkihyllyn ohitse, vaan kierrä se kauempaa.

9. Etsi vaihtoehtoja stressisyömiselle

Keksi jotain muuta tekemistä niille tilanteille, kun mielesi tekee napostella ylimääräistä. Käy lyhyellä kävelyllä, kuuntele musiikkia, tanssi kotona tai soita ystävälle. Kokeile myös muuta harrastusta itsellesi, aloita vaikkapa käsityöt. Käsillä tekeminen on aina aikaa poissa jääkaapilta.

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.