Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Hylje kuntoon
Päivitetty 03.08 2012
klo 13:20

Dieetti
Päivitetty 03.07 2009
klo 11:44

34.2kg lost, 12.3kg to go
Päivitetty 26.02 2009

Kattimatin elämänmuutos
Päivitetty 10.12 2008
klo 10:36

Kilojen lähtiessä mahdollisuudet kasvavat.
Päivitetty 18.06 2009
klo 22:14

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Ihmedieettiä ei ole olemassa

 


Ihmisen perusluonteeseen kuuluu halu päästä helpolla. Siksi moni sortuu yrittämään laihdutusta ihmepillereiden, rasvojen, muotidieettien ja näivetyskuurien avulla. Ne eivät kuitenkaan pudota painoa kuin korkeintaan tilapäisesti. Pysyvä laihtuminen vaatii aina vaivannäköä, pysyvää elämäntapamuutosta, sillä oikotietä onneen ei ole.

Useimmat ylipainoiset haluavat päästä eroon liikakiloistaan. Moni aloittaakin laihdutuskuurin toiveikkaana, usein jonkin muotidieetin houkuttamana, mutta muutaman kilon laihdutuksen jälkeen seuraa repsahdus ja kilot palaavat. Tästä seuraa pettymys ja motivaatio yrittää uudelleen heikkenee.

Markkinamiehet iskevät tähän väliin. Lehdissä ja ostoskanavilla tyrkytetään ihmeitä tekeviä rohdoksia ja pillereitä, joita syömällä rasvan väitetään sulavan silmissä. Oikeasti ne laihduttavat vain kukkaroa. Samalla aikakauslehdet rummuttavat sensaatiomaista, maailmalla suosittua lillukanvarsidieettiä, jota kaikki mallitkin käyttävät. Moni ylipainonsa kanssa tuskitteleva on houkutuksille altis ja aloittaa luottavaisena kuurin, joka johtaa taas uuteen pettymykseen.


Pilleri päivässä ja muut poppakonstit


Markkinoilla on kirjava joukko kalliita laihdutusvalmisteita ja ihmepillereitä, jotka mainosten mukaan "polttavat" rasvaa. Sellaisena markkinoidaan mm. tavallista omenaviinietikkaa, jonka litrahinta laihdutusvalmisteena on satoja euroja. Sillä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta elimistön energiankulutukseen.

Muita täysin tehottomia keinoja ovat mm. laihdutustee, kääreet ja erilaiset iholle siveltävät rasvat. Nesteenpoistolääkkeet ja saunominen vähentävät vettä elimistöstä, minkä havaitsee tilapäisenä painon laskuna, mutta rasvaa eivät nekään kuluta lainkaan.


Yksipuoliset dieetit

Omenalla ohuemmaksi, yhden päivän juomadieetti, näkkileipäpäivä ja kaalisoppakuuri - rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nämä ja monet muut ihmeitä tekeviksi väitetyt pikalaihdutuskuurit ovat kaikille tuttuja, ja naistenlehdet esittelevät uusia tasaisin väliajoin.

Laihduttajat ovatkin usein innokkaita kokeilemaan erilaisia dieettejä, jotka todellisuudessa saattavat olla jopa terveydelle haitallisia, etenkin pitkäaikaiskäytössä, sillä niiden vaarana on yksipuolinen ravintoaineiden saanti. Pelkällä nestepaastollakin voi laihtua, mutta elimistö alkaa kuluttaa rasvan lisäksi myös elimistön valkuaisaineita, mistä kudokset kärsivät.

Tämän hetken muotidieettejä ovat vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvat "low carb" – dieetit, joista esimerkiksi Atkinsin dieetti perustuu välttämättömien hiilihydraattien voimakkaaseen rajoittamiseen ruokavaliosta sekä rasvojen ja proteiinien vapaaseen nauttimiseen. Tällä elimistöön aiheutetaan ns. ketoositila, jonka väitetään aiheuttavan nälättömyyden tunteen. Ketoosi ei kuitenkaan ole luonnollinen fysiologinen tila, ja se voi olla jopa vaarallinen, esimerkiksi diabetesta sairastavalle.

Yksipuoliset ravintodieetit eivät sovi pysyvään ja etenkään turvalliseen painonhallintaan, sillä niiden tehosta pitkäaikaiskäytössä ei ole tutkimustuloksia. Millä tahansa ruokavaliolla tai näivetyskuurilla paino voi aluksi pudota, mutta tuolloinkin niiden teho perustuu ravinnon pienentyneeseen energiamäärään, eikä määrättyjen ravintoaineiden välttämiseen.


Pysyvä elämäntapamuutos


Ihminen lihoo, kun saa pitkän ajan kuluessa enemmän energiaa kuin kuluttaa sitä. Painonhallinta onnistuukin turvallisesti ja varmasti vähentämällä nautitun ruuan ja juoman kalorimäärää, sekä lisäämällä energian kulutusta liikunnan avulla, mitään muuta ei tarvita. Riittää kun nautittavaan ravintoon tehdään tarvittavat laadulliset muutokset mm. rasvaa vähentämällä ja vähäenergisten ravintoaineiden, kuten kasvisten, määrää lisäämällä.

Ajan myötä paino lähtee laskuun ja myös pysyy tavoitepainossa, kun terveellisistä elämäntavoista pidetään pysyvästi kiinni. Poppakonsteja ei tarvita.

                                                   Tuukka Niskanen, toimittaja
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.