Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Senttimetri sinne ja tänne
Päivitetty 02.08 2011
klo 21:10

Opiskelijapojan painonpudotus!
Päivitetty 01.03 2009
klo 15:16

Entinen sohvaperuna kirjoittaa
Päivitetty 23.05 2012
klo 23:33

Viittä vaille valmis
Päivitetty 24.08 2011
klo 08:09

Tunnesyöppö aisoihin!
Päivitetty 01.12 2011
klo 23:06

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Ravitsemusterapeutti vastaa: toimivatko eri dieetit?




Kun haluaa saada kilonsa keinolla millä hyvänsä pois, voivat South beach-, kolmen tunnin- ja kaalikeittodieetti kuulostaa sopivilta ratkaisuilta. Mutta voiko kolmen tunnin dieetti todella tehdä ihmeitä? Entä hiilihydraattien tarkka laskeminen – onko se enää terveellistä?

Laihdutusmarkkinat ovat iso bisnes, jossa kaikki tuntuu olevan sallittua. Pikadieettejä ja laihdutusvalmisteita on joka lähtöön ja vaikka osa kuulostaa toimivilta, lupaa osa liikoja. Muotidieettien avulla voi pudota jokunen kilo, mutta ne eivät opasta tottumuksiin ja pysyvään painonhallintaan.


– Jos laihdutus tapahtuu hetkessä, ovat tuloksetkin usein hetkellisiä, muistuttaa Senja Arffman, laillistettu ravitsemusterapeutti Nutrinet Oy:sta. Useiden laihdutuskuurien tulos on helposti jojo-ilmiö, jossa paino vuoroin laskee ja vuoroin nousee, koska pikalaihdutus poistaa kehosta lähinnä nestettä.

Hiilarit alas, proteiinia lisää

Vähähiilihydraattiset dieetit, joissa hiilihydraattien määrää ruokavaliossa rajoitetaan ja proteiinien määrää nostetaan, ovat viime aikoina olleet ´hot topic´ laihdutusrintamalla. Tunnetuin vähähiilihydraattinen dieetti on Atkinsin dieetti ja muita vastaavia ovat Zone, Montignac ja South Beach.


– Kun painoa halutaan pudottaa, auttaa siihen usein hiilihydraattien hienoinen vähentäminen ruokavaliossa. Eli sokerin, perunan, valkoisen pastan ja riisin määrän vähentäminen. Painonhallinnassa taas hiilihydraatteja voi nauttia, kunhan muistaa olla määrän kanssa tarkkana, Arffman selventää.

Hän ei suosittele hiilihydraattien kanssa niin tiukkaa linjaa, että kasvikset ja viljatkin jätettäisiin pois, sillä silloin ainakin kuidun ja usein myös esimerkiksi raudan, seleenin ja folaatin saanti jää riittämättömäksi.

Proteiini tekee kylläiseksi, mutta rasvan laatu on tärkeää ja proteiinin lähteiksi kannattaakin valita vähärasvaisia tuotteita. – Ylen määrin ei rasvaa kannata syödä, rasvagrammassa kun on energiaa tuplasti enemmän kuin vastaavassa määrässä hiilihydraattia, Arffman huomauttaa.

Laihtuuko ainoastaan lompakko?

Kromia markkinoidaan makeanhimon torjuntaan, kitosaania rasvasieppariksi ja kalsiumpyruvaattia lihasten kiinteyttäjäksi, mutta varmuutta niiden tehosta ei ole.

– Yleensä ottaen, jos jokin menetelmä olisi todettu tieteellisesti toimivaksi, olisi se taatusti valjastettu jo koululääketieteen käyttöön, Arffman toteaa. Hän ei kuitenkaan täysin torju niiden käyttöä laihdutuksen tukena. – Jos joku kokee saavansa laihdutusvalmisteista apua, eivätkä ne ole terveydelle haitallisia, niin hyvä juttu.

Ainoa tehokkaaksi todettu laihdutuslääke on orlistaatti, jota saa nykyään myös ilman reseptiä. Kyseinen lääke vaikuttaa suolessa ja vähentää rasvojen imeytymistä elimistöön.

Ruokavaliosta on tämänkin lääkkeen kanssa huolehdittava, sillä mistään taikapilleristä ei ole kyse.


Erittäin niukkaenergisiä VLCD-valmisteita, kuten pussikeittoja, voi kokeilla ja Arffmanin mukaan niillä voi päästä hyvään alkuun, jopa kahden kilon painonpudotusvauhtiin viikossa. – Heikkous näissä valmisteissa on se, että ne eivät ohjaa tavalliseen syömiseen. Niiden käytön rinnalla olisi mietittävä, miten muuttaa ruokavaliotaan jatkossa, jotta paino myös pysyy alhaalla, Arffman muistuttaa.


Dieetitön dieetti

Arffman ei erityisesti torju eikä kannata muotidieettejä laihdutuksessa. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, paino putoaa. – Aina kun ruokavalio poikkeaa merkittävästi tavallisesta, on punnittava, millainen merkitys sillä on sosiaaliselle elämälle. Usein käy niin, että palatessaan entiseen elämänrytmiin, palaa kilotkin, hän toteaa.


– Säännöllinen ateriarytmi, jossa ruokailujen välinen tauko on korkeintaan neljä tuntia, yhdistettynä oikeaan lautasmalliin ja annoskokoon, pudottavat hyvinkin jo muutaman kilon pois, hän neuvoo. Myös liikunnalla, etenkin arkiliikkumisella, on merkitystä ja sillä saa myös joustovaraa ruokavalioon, jolloin voi satunnaisesti sallia itselleen laihdutuksesta huolimatta pienen herkkuhetken.

                                                                    Mari Kataja
Näin vältät turhat kalorit!
Kroppa kiinteämmäksi - lue vinkit!

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.