Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit


Second challenge in my life
Päivitetty 28.09 2009

Kuntoilulla kohti tavoitetta
Päivitetty 05.11 2009
klo 06:56

Lopulta pääsin alkuun!
Päivitetty 10.06 2013
klo 11:01

25v. kriisi
Päivitetty 25.11 2008
klo 23:18

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Kävele itsesi kuntoon - lue vinkit!



Kesän jälkeen kuntoilun voi aloittaa kävelyllä, joka saa aineenvaihdunnan liikkeelle ja nostaa sykettä. Jotta kävelystä saisi kaiken irti, kannattaa tarkistaa tekniikka ja liikeradat. Kävelytekniikkaa hiomalla ja uinuvat lihakset herättämällä on nimittäin mahdollisuus saada kävelystä enemmän tehoja irti.
 

Opettele kävelytekniikka oikein:

Säilytä ryhdikäs asento kävellessä! Pidä kehon painopiste keskellä vartaloa, suuntaa katse kauas eteenpäin (ei alaspäin), työnnä rintaa eteenpäin ja anna hartioiden olla rentona.

Tarkista, että jalkateräsi suuntaavat eteenpäin ja kävele joustavilla askelilla, jotta saat pakarat ja reidet tehokäyttöön. Työnnä takimmaisen jalan päkiällä ja pohkeella tehokkaasti seuraavaan askeleeseen ja anna lantion sekä lonkankoukistajien ojentua riittävästi taaksepäin. Askeltaminen saa tuntua pakaroissa asti ponnistuksena. Askelen tulisi rullata kantapäästä päkiään saakka.

Ota kävelyyn mukaan myös ylävartalo kiertämällä sitä vastakkaiseen suuntaan käsien heiluessa sivuilla.

10 000 terveysaskelta päivittäin

Terveysliikuntasuosituksen mukaan päivittäin tulisi kävellä vähintään 10 000 askelta. Kunnon kohotuksen taas on laskettu vaativan päivittäiset 13 000 tehokasta askelta useampana päivänä viikossa. Jotta tämä määrä helpommin täyttyisi ja tavoitteessa pysyisi mukana, on askelmittari oiva apuväline.


Lisää tehoa kävelyyn:

- tee lyhyitä spurtteja kävelyn aikana
- nostele kävelyn lomassa muutaman kerran polvia ylöspäin tai tee jalkakyykkyjä
- nosta sykettä laukka-askelilla
- hiipivät askelet aktivoivat isoja lihasryhmiä reisi- ja pakaralihaksissa
- saat sykkeen nousemaan pitkillä ja joustavilla askeleilla kävellessäsi
- vaihtele kävelymaastoa: pehmeä alusta ja mäkinen reitti kasvattavat energiankulutusta.
- energiankulutusta lisäävät myös voimakkaat käsiliikkeet. Voit nostaa tehoja sauvoilla tai käsi- ja nilkkapainoilla. Huomioi kuitenkin, että jos painot hidastavat vauhtia, jää todellinen harjoitusvaikutus pienemmäksi.

Tiesitkö, että:

- säännöllinen kävelykuntoilu parantaa kestävyyden lisäksi veren rasva-arvoja ja kehon koostumusta.
- kävelyllä on hyviä vaikutuksia lepoverenpaineeseen, luihin ja mielialaamme
- vauhdin ollessa 7 km/h on energiankulutus hölkän tasolla


Lähteet:
Kotiranta K., Sertti, P., Schroderus, T.: Hyvän kunnon käsikirja. Docendo Sport. 2007.
Kantaneva, M. : Terveysliikkujan opas. Docendo Sport. 2009.
 

                                                         Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
15 parasta dieettivinkkiä - Pudottajat.fi

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.