Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Vaikeaa on...
Päivitetty 18.01 2012
klo 11:09

Läskeille kyytiä!
Päivitetty 12.12 2010
klo 20:07

Sunny day :)
Päivitetty 25.01 2009
klo 12:43

Panostaminen tulevaisuuteen
Päivitetty 07.10 2008

NYT
Päivitetty 23.11 2008

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Laihduttaja – näistä saat riittävästi kuitua!



Kuitupitoista ruokavaliota suositellaan terveyssyistä kaikille, myös laihduttajille. Yleisesti ottaen kuitua saadaan kuitenkin liian vähän. Myös karppaajilla voi olla kuidun saannissa puutteita, kun hiilihydraatteja rajoitetaan ruokavaliossa.

 

Miten kuitu vaikuttaa terveyteemme?


Kuidun terveyshyötyjä ovat muun muassa veren kolesterolipitoisuuden pieneneminen, sydänterveyden edistäminen, diabeteksen ehkäiseminen ja vatsan toiminnan edistäminen. Kuitu voi myös ehkäistä syöpäsairauksia. Kuitu sisältää terveellisiä vitamiineja, kivennäisaineita ja flavonoideja.

Laihduttajilla kuitupitoinen ruoka on hyväksi, sillä se täyttää vatsaa, hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja saa olon tuntumaan pitkään kylläiseltä. Näin myös verensokerin nousu on hitaampaa.


 

Mistä kuitua saadaan?

Naisilla kuidun saantisuositus on vähintään 25 grammaa, miehillä 35 grammaa päivässä. Kuitua saa tarpeeksi, kun syö täysjyväviljaa ja puoli kiloa kasviksia päivässä.

Kuidun lähteinä kannattaa suosia runsaskuituisia elintarvikkeita, joita ovat:

- täysjyväleivät (sopiva kuitupitoisuus 6-10 %)
- puurot, erityisesti ruispohjaiset
- täysjyväriisi, täysjyväpasta, mysli
- marjat ja hedelmät
- juurekset, kasvikset
- pavut, linssit, herneet
- leseet, siemenet

Päivän kuituannoksen (40 g) voit koota esimerkiksi näistä:

- kaurahiutalepuuroa (3-4 dl), 4 grammaa kuitua
- kuusi palaa täysjyväruisleipää, 18 grammaa kuitua
- 2–3 desilitraa lämmintä juures-papulisäkettä pääaterialla, 6 grammaa kuitua
- kaksi desilitraa tuoretta kasvissalaattia, jossa kaksi tomaattia, kurkkua ja salaattia, 3 grammaa kuitua
- kaksi omenaa, appelsiinia tai päärynää, 6 grammaa kuitua
- 2–3dl marjoja, 3 grammaa kuitua

Vähähiilihydraattisella dieetillä olevien kannattaa huolehtia riittävästä kuidun saannista. Kasviksia, etenkin juureksia, marjoja ja hedelmiä on hyvä syödä runsaasti kuorineen. Viljatuotteista voi karppaajakin valita täysjyvätuotteen, jonka kuitupitoisuus on korkea. Kuitua saa myös siemenistä, leseistä ja pähkinöistä.


Vertaile eri tuotteiden kuitupitoisuuksia:

Vehnäsämpylä 2,3 g/100 g
Grahamsämpylä 5,4 g/100 g
Täysjyväruisleipä (Reissumies, Vaasan ruispalat) 10 g/100 g
Hapankorppu 23 g/100 g

Puuroriisi 0,3 g/100 g
Mannaryynit 3,3 g/100g
Kaurahiutaleet 10 g/100 g
Ruishiutaleet 14,5 g/100 g

Vehnäpasta 3,2 g/100 g
Täysjyväpasta 6 g/100 g
Ruispasta 9 g/100 g


Vaalea riisi 1 g/100 g
Täysjyväriisi 5,2 g/100 g

Porkkana 2,5 g/100 g
Maa-artisokka 4 g/100 g

Linssi 8,9 g/100 g
Herne (kuivattu) 10,7 g/100 g
Papu 21,5 g/100 g

Viinirypäle 1,1 g/100 g
Omena 1,8 g/100 g
Banaani 1,8 g/100 g
Appelsiini 2,1 g/100 g

Mansikka 1,9 g/100 g
Mustikka 3,3 g/100 g

Auringonkukansiemenet 6 g/100 g
Pellavansiemenet 26,4 g/100 g


Lähteet:
Sydänliitto
Fineli
Diabetesliitto
Fazerin, Myllyn parhaan, Torinon, Risellan tuotesivut

 

                                                                              Mari Kataja

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.