Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Etsintää ja unelmointia
Päivitetty 06.09 2009
klo 09:05

Uuden elämän etsintä
Päivitetty 04.02 2011
klo 10:05


Itsekuria kiitos!
Päivitetty 07.04 2011

17 kiloa kevyemmäksi!
Päivitetty 06.01 2009
klo 17:53

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?



Tätä nykyä viljoista tunnutaan olevan tasan kahta mieltä. Toisen koulukunnan, vannoutuneimpien karppaajien, karsivat ruokavaliostaan lähes kaikki viljat, kun taas toinen koulukunta vannoo täysjyväviljojen nimeen.

Erityisesti viljatuotteiden valmistajat tarttuvat nyt täysjyvään kuin sananmukaisesti viimeiseen oljenkorteensa. Kukaan ei enää mainosta valmistavansa puhdasta, valkoista pastaa, vaan yhä useamman viljatuotteen kyljestä löytyy nykyisin sana täysjyvä. On täysjyvämysliä, -muroja, -leipää, -jauhoja…

Mutta mikä täysjyväviljassa on niin hyvää? Kannattaako sitä ostaa ja miten se eroaa muista viljoista? Seuraavassa Taste of Homen selvitystä asiasta.

Viljojen lyhyt historia

Viljat ovat olleet ihmisen perusravintoa tuhansia vuosia – siitä asti, kun maanviljelys keksittiin. Lähes jokaisessa kulttuurissa onkin oman ´nimikkoviljansa´, jonka ympärille alueen asukkaiden ruokavalio on pitkälle keskittynyt.

Nykyään esimerkiksi me suomalaiset emme ole enää pelkän rukiin ja ohran varassa, vaan kauppojen hyllyillä notkuu eksoottisia viljoja aina durrasta kvinoaan. Lajikirjon laajentumisesta huolimatta monet nappaavat yhä alueen perinteistä viljaa, me suomalaiset erityisesti ruista.

Itse asiassa täysjyviä voisikin kutsua retroksi eli uudelleen pinnalle ponnahtavaan vanhaan tuttuun juttuun. Kun ihminen noin 10 000 vuotta sitten ensi kerran upotti siemenen multaan ja alkoi viljellä maata, ei satoa juuri jalostettu. Kaikki viljat kerrokset sisältävä täysjyvä onkin ikään kuin paluu juurillemme.

Paljon hyvää

Täysjyvän terveellisyys perustuu juuri sen vähäiseen käsittelyyn. Täysjyvästä ei ole poistettu mitään, joten siinä säilyvät kaikki viljan tärkeät ravintoaineet. Niitä ovat muun muassa monet B-ryhmän vitamiinit, E-vitamiini, rauta, magnesium ja kuidut.

Useimmiten täysjyvän edut liitetään nimenomaan kuituun, mutta se on vain osa totuutta. Täysjyväviljan etuihin kuuluvat muun muassa hitaasti sulavat
hiilihydraatit, jotka pitävät näläntunteen poissa pitkään. Siten ne tukevat painonhallintaa, eikä verensokerikaan pääse notkahtamaan. Täysjyvän sisältämien kasvisterolien on myös todettu laskevan veren huonon kolesterolin tasoa ja siten alentavan sydän- ja verisuonitautiriskiä.

Loppuun vielä vinkki: Leipää ei voi tehdä pelkistä kokonaisista jyvistä, eikä muutaman koristejyvän käyttö tee leivästä kokojyväleipää. Leipätiedotus ei tästä syystä suosittele sanan kokojyväleipä käyttöä, vaan kokonaisia jyviä sisältävää leipää kutsutaan tavallisesti jyvä- tai siemenleiväksi.

                                                      Suvi Peltola, toimittaja

Lue myös:

7 vinkkiä kevyempään oloon

Tutustu kalorikeittiön resepteihin

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.