Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Pakko on toimia
Päivitetty 04.10 2010
klo 20:47

Kohti terveellistä elämää
Päivitetty 27.02 2017
klo 14:21


Nyt lähtee läskit!
Päivitetty 19.06 2012
klo 14:28

Becoming a Butterfly
Päivitetty 31.05 2009
klo 11:41

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Millainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!



Painonpudotustavoitteen saavuttaminen on kiinni monesta asiasta, mutta ennen kaikkea sinusta itsestäsi. Laihdutuspersoonallisuutesi voi jopa sabotoida koko dieettisi, jos et hieman tutkaile ja arvioi tapaasi laihduttaa. Kuulostaako joku seuraavista piirteistä sinusta liiankin tutulta? Selvitä Everydayhealth-sivuston kategorisoimista laihdutuspersoonallisuuksista, millainen laihduttaja sinä olet ja onko asenteen viilaaminen tarpeen.

Neiti nopea.

Haluatko saavuttaa mahdollisimman suuren painonpudotuksen, mahdollisimman nopeasti, keinolla millä hyvänsä? Valitettavasti painonpudotuksessa kiire ei palkitse, vaan se johtaa ennemminkin raiteilta suistumiseen, jolloin pudotetut kilot tulevat kaksin verroin takaisin.

Ehdotus: Ajattele painonpudotus prosessina, johon asetat päätavoitteen lisäksi välitavoitteita. Vaikka nopea laihdutus houkutteleekin, pysyvämmän tuloksen saa yleensä maltillisesti painoa pudottaen ja terveellisiä elämäntapoja pysyvästi noudattaen.

Ei liikuntaa, kiitos.

Kompastumiselta ei voi välttyä, jos asenteesi on 'pystyn tekemään sen ilman pysyvää terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa'. Tämä on ihmisten yleisimpiä lyhyen tähtäimen menestymisen ja pitkän tähtäimen epäonnistumisen tarinoita laihdutuksessa.

Ehdotus: Tee säännöllisestä liikunnasta normaali osa elämääsi ilman jossitteluja ja muttia. Korjaa myös ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan ja huomaat, kuinka suuri vaikutus sillä on jaksamiseen sekä näläntunteen kurissa pitämiseen.

Suurin pudottaja.

Jos haluaa olla ´suurin pudottaja´, voi ongelmaksi koitua asenne. Liian suuret tavoitteet omaan kuntoon nähden, voivat päättyä romahtamiseen. Samoin ronskit otteet ruokavaliossa, kaikki ylimääräiset kalorit pois karsien, eivät kuulu terveelliseen laihduttamiseen, eivätkä toimi pitkällä tähtäimellä.

Ehdotus: Tarvitset tasapainoisen suunnitelman liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon. Muista pitkäjännitteisyys ja realistisuus painonpudotuksessa ja etene kohti määränpäätä rauhallisem varmasti.

Neiti tunnesyöjä.

Tällainen henkilö syö tunteisiinsa sen sijaan, että selvittelisi niitä. Tunnesyöjän syömisen syynä voi olla stressi, alakuloisuus tai jopa ilo, joka palkitaan syömällä.

Ehdotus: Erota tunteet syömisestä, anna tunteillesi ja ajatuksillesi aikaa, selvittele niitä ja puhu niistä ystävien kanssa. Yritä piristyttää itseäsi harrastuksella tai muulla tekemisellä syömisen sijaan. Palkitse itsesi onnistuneesta liikuntasuorituksesta vaikka elokuvissa käynnillä.

Aina nälkä.

Jotkut ihmiset yksinkertaisesti rakastavat syömistä ja heillä on nälkä jatkuvasti. Kyse voi olla toki tottumuksesta, mutta myös erilaisesta fysiologiasta. Tällöin dieetillä olo voi olla hankalaa nälän kurniessa alati vatsassa. Sen sijaan onkin tärkeää opetella syömään oikein.

Ehdotus: Opettele syömään suhteellisen paljon vettä sisältäviä ruokia, jotka eivät ole kovin kaloripitoisia. Nauti salaattia ennen ateriaa ja sisällytä ruokavalioosi runsaasti vihanneksia ja hedelmiä sekä muita kuitupitoisia ruokia, jotka täyttävät mahaasi ilman ylimääräisiä kaloreita. Nauti päivän aikaan useita pieniä aterioita, jotta nälkä pysyy kurissa.

Ei aikaa dieeteille.

Jotkut ihmiset tosissaan väittävät, ettei heillä ole aikaa terveelliselle ruokavaliolle ja liikunnalle. Ja osalla näin onkin – siksi heidän tuleekin järjestellä aikansa toisin.

Ehdotus: Painonpudotus on yksinkertaista, muttei helppoa. Jos todella tahdot, pystyt parantamaan elämäntapojasi kiireisestä elämäntavasta huolimatta. Pikaruoilta vältyt, kun teet jo illalla valmiiksi seuraavan päivän eväät. Säännöllinen liikunta ei vaadi kuin tunnin kerrallaan 3-4 kertaa viikossa. Hyödynnä tähän myös arkiliikunta, jonka määrää lisäät helposti pyöräilemällä työ- ja kauppamatkat, kävelemällä portaat hissin sijaan ja tekemällä keskiraskaita kotitöitä.
                                                              Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Jumittaako paino, lue syyt - Pudottajat.fi

15 parasta dieettivinkkiä - Pudottajat.fi

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.