Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

I want to be free
Päivitetty 21.09 2009
klo 10:06

Muutosta kaipaan
Päivitetty 30.09 2008
klo 16:07

34.2kg lost, 12.3kg to go
Päivitetty 26.02 2009

Jäävuorisalaatti on oikeesti hyvää!
Päivitetty 17.06 2012
klo 20:02

Matamin matka Mimmiksi
Päivitetty 05.06 2008
klo 09:46

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Millainen levite leivälle – lue vinkit!

Voi maistuu karppaajille, mutta monet kääntyvät edelleen kevytlevitteiden puoleen. Mikä on terveellinen valinta leivänpäälle? Millainen levite laihduttajalle parhaiten sopii?

Eri levitteissä, voissa, margariineissa ja kevytlevitteissä on eri määrät rasvaa. Olennaista ei kuitenkaan ole rasvan määrä, vaan sen laatu, koska eri tuotteiden rasvakoostumukset vaihtelevat huomattavasti. Vähärasvainen tai kasvimargariini ei tarkoita välttämättä terveellisintä vaihtoehtoa. Voi sisältää yksinomaan kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, eikä sitä siitä syystä suositella levitteeksi. Kevytlevitteistä taas ei saa riittävästi terveellisiä tyydyttymättömiä rasvahappoja. Levitteeksi suositellaankin margariinia, jossa on vähintään 60 % rasvaa ja jonka rasvahappokoostumus on hyvä.

 

Hyvän levitteen ominaisuuksia:

- Valitse levite, jossa on vähintään 60 % rasvaa
- Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa mahdollisimman vähän (korkeintaan 1/3 rasvan kokonaismäärästä)
- Omega 3- ja omega 6-rasvahappoja sopivassa suhteessa
- Suolan määrä mahdollisimman pieni
- D-vitamiinia vähintään 7,5 mikrogrammaa
- Pelkkä maininta 'kasvirasva' ei kerro, että rasva on hyvälaatuista - Paras vaihtoehto on margariini, joka on tehty rypsi- tai oliiviöljystä.

 

Kannattaako laihduttajan jättää margariini kokonaan pois leivältä?

Margariinia suositellaan käytettäväksi leivän päällä, jotta varmistetaan riittävä terveellisten (tyydyttymättömien) rasvahappojen saanti. Mikäli margariinin jättää kokonaan pois, kasvaa kovien rasvojen määrä helposti liian suureksi, etenkin jos leivän päällysenä käyttää kovia rasvoja sisältäviä makkaroita ja juustoja. Margariinin voi jättää leivältä pois, jos leivän päällä käyttää vain vähärasvaisia juustoja ja leikkeleitä sekä vihanneksia ja syö lisäksi rypsiöljyä vähintään kolme ruokalusikallista päivässä.

Myös laihduttajan kannattaa muistaa, että pehmeät rasvat ovat tärkeitä elimistön rasva- ja sokeriaineenvaihdunnalle. Paino pysyy helpommin kurissa eikä sokeritasapaino heittele. Kohtuus kuitenkin kaikessa, ettei energiamäärä kasva liikaa.

Eri levitteiden vertailua:

Keiju normaalisuolainen:
rasvaa 60 %
tyydyttyneitä 18 g/100 g (30 %)
tyydyttymättömiä rasvahappoja 42 g/100 g
suolaa 1,3 %
D-vitamiini 20 mikrogrammaa/100 g
rypsiöljy 38 %

→ Hyvä rasvahappokoostumus, paljon D-vitamiinia

Flora normaalisuolainen:
rasvaa 60 %
tyydyttyneet rasvahapot 20 g/100 g (33 %)
tyydyttymättömät rasvahapot 40 g/100 g
suolaa 0,9 %
D-vitamiini 10 mikrogrammaa/100 g
kasviöljyjä 40 % (rypsi-, auringonkukka- ja pellavaöljy)

→ Hyvä rasvahappokoostumus ja vähäsuolainen

Becel kevyt:
rasvaa 38 %
tyydyttyneet rasvahapot 8 g/100 g (21 %)
tyydyttymättömät rasvahapot 30 g/100 g
suolaa 0,9 %
D-vitamiini 10 mikrogrammaa/100 g
kasviöljyä 33%

→ Rasvan kokonaismäärä pienempi kuin suosituksissa

Kevyt Levi vähäsuolainen:
rasvaa 40 %
tyydyttyneet rasvahapot 15 g/100 g (38 %)
tyydyttymättömät rasvahapot 18 g/100g
suolaa 0,7 %
D-vitamiini 20 mikrogrammaa/100 g
kirnumaito ja voi (maitorasvaa 25 %), rypsiöljy 15%

→ Runsaasti kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa

Oivariini:
rasvaa 75 %
tyydyttyneet rasvahapot 32 g/100g (43 %)
tyydyttymättömät rasvahapot 34 g/100 g
suolaa 1,5 %
D-vitamiini 10 mikrogrammaa/100 g
voi (maitorasvaa 55 %), rypsiöljy 20 %

Eniten suolaa, runsaasti kovaa rasvaa

Voi:
rasvaa 80 %
tyydyttyneet rasvahapot 45 g/100 g (56 %)
tyydyttymättömät rasvahapot 16 g/100 g
suolaa 1,4 %
D-vitamiini 0,7 mikrogrammaa/100 g
kerma

→ Pelkkää kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa

Lähteet:
www.valio.fi

www.kuluttajaliitto.fi/

www.sydanliitto.fi

www.kuluttaja.fi/ 
                                                                       Mari Kataja

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.