Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Kuunsillan mietteitä
Päivitetty 19.05 2008
klo 15:07

Elämäntaparemontti
Päivitetty 02.11 2008
klo 21:29

Elämä kiloina
Päivitetty 24.10 2008

Läskit lähtöön!
Päivitetty 26.08 2008
klo 12:12

Kurkkusalaatti hölkkää
Päivitetty 02.09 2008
klo 12:05

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Mitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?




Kaloreihin voi törmätä kaikkialla: ravintolan ruokalistaa lukiessa, keittokirjan reseptejä selatessa ja ruokakaupassa elintarvikkeita valitessa. Salilla juoksumatolla hikoillessasi laite puolestaan tietää kertoa kuluttamiesi kalorien määrän. Mutta mitä nämä kalorit todellisuudessa ovat ja miten ne meissä toimivat?

Laihduttamisen ja painonhallinnan kannalta ajatellaan usein, ettei sillä, mistä tietty kalorimäärä elimistöön kertyy ole väliä. Todellisuudessa parsakaalista kertyneet 500 kaloria eivät kuitenkaan kulu elimistössä samalla tavalla kuin suklaakakusta kertyneet 500 kaloria.

Mitä kalorit ovat?



Kalori on vanha energian yksikkö, jota käytetään elintarvikkeista ja ruosta puhuessa. Sen lisäksi energiasta puhutaan tieteessä nykyisin jouleina. Alun perin kalorilla tarkoitettiin lämpömäärää, joka vaaditaan yhden vesigramman lämpötilan nostamiseen yhdellä celsiusasteella normaalipaineessa. Tavanomaisemmin kalorilla tarkoitetaan yleensä kilokaloria, eli tuhatkertaista määrää alkuperäiseen verrattuna.

Kalorin lähteellä on väliä 
 

Kalori siirtyi 1890-luvulla fysiikasta, kemiasta ja höyrykoneiden lämpökaavoista ravinto-oppiin. Siihen aikaan ruokien kalorimäärää testattiin polttamalla ruuat kirjaimellisesti ja tarkkailemalla sitä, kuinka paljon ne vettä lämmittivät.

Tänä päivänä kalorimäärä arvioidaan ruuan rasva-, hiilihydraatti- ja proteiinipitoisuuksista. Ihmisen keho ei toimi kuten höyrykone, vaan se toimii lämmön sijasta kemiallisella energialla, jota syntyy, kun solujen mitokondriot pilkkovat hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja hapettumisreaktion avulla. Siksi elintarvikkeiden ravintoarvoja tutkiessa onkin hyvä kiinnittää huomiota myös hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen määrään, eikä vain kalorien.

Ravintoaineiden kulumisessa on eroja 


 

Koska elimistö käsittelee hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja eri tavalla, ei niiden kalorimääriä voi verrata keskenään.

100 hiilihydraattikalorin käyttäminen kuluttaa ruoansulatuksen aikana 5 - 10 kaloria. Rasvakaloreiden kuluttaminen kuluttaa hieman vähemmän.

Sen sijaan 100 proteiinikalorin käyttäminen kuluttaa elimistöltä jopa 20 − 30 kaloria. Proteiinipitoinen ruoka voi siis olla parempi valinta laihduttajalle.

Myös imeytymisessä on vaihtelevuutta 


 

Nielaistu ruoka ei vielä tarkoita sitä, että elimistö sulattaa sen. Ruoansulatus alkaa jo suussa ja jatkuu mahalaukkuun. Mahalaukusta ruoka kulkee ohutsuoleen, jossa ruoka-aineet pilkkoutuvat lopullisesti. Yleensä 5 – 10 prosenttia nautituista kaloreista jää kuitenkin käyttämättä.

Rasvat imeytyvät suolistoon melko tehokkaasti. Eläinproteiini sen sijaan imeytyy paremmin kuin kasviproteiini. Laihduttajille siis parempi proteiinin lähde olisi esimerkiksi tofu kuin pihvi.

Myös hiilihydraattien imeytymisessä on eroja. Glukoosi ja tärkkelys imeytyvät nopeasti, toisin kun kuitu aikailee matkallaan suolistossa. Itse asiassa kuidut voivat jopa haitata muiden aineiden imeytymistä ja todella kuitupitoisella ruokavaliolla jopa 20 prosenttia nautituista kaloreista voi jäädä käyttämättä.

Eri ruoista kertynyt sama kalorimäärä ei siis aina kulu ja imeydy samalla tavalla. Esimerkki parsakaalista perustuu siihen, että parsakaalin kuitujen vuoksi osa nautituista kaloreista jää käyttämättä.


Suurin osa kuluu peruselintoimintoihin 
 

Hurjimmat fitness-urheilijatkaan eivät polta enempää, kuin 30 prosenttia heidän päivittäisestä kalorinsaannistaan salilla.

Suurin osa kaloreista kuluu peruselintoimintoihin, jotka pitävät ihmistä hengissä. Esimerkiksi ihokudoksen uusimiseen, hapen kuljettamiseen ja pienten haavojen parantamiseen menee 60 − 70 prosenttia kalorikulutuksestamme. Kaloreita palaa automaattisesti siis sohvalla makoillessakin.

 

Lähde:
Men´s health

                                                            Suvi Vinblad, toimittaja

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.