Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Elämän muutos
Päivitetty 03.08 2014
klo 11:21

Jälleen
Päivitetty 15.05 2010
klo 16:33

kristalliperhoseksi
Päivitetty 23.09 2013
klo 00:38

jo nyt on prkl...
Päivitetty 08.06 2009
klo 09:45

ylppäri kuntoon 1,5 vuodessa
Päivitetty 04.06 2012

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin paino putoaa nopeasti – lue vinkit!



Pysyvä painonpudotus vaatii aikaa ja rauhallisen tahdin. Joskus kilot pitää kuitenkin saada pudotettua nopeasti, esimerkiksi ennen juhlia tai rantalomaa. Lue WebMD.comin neuvot, miten saat painon alas nopeasti, mutta turvallisesti!

1. Kulutus vs. syöminen. Oikeanlaisella ruokavaliolla ja liikunnalla voit pudottaa painoa yli kilon viikossa. Tähän pätee yksinkertainen matemaattinen kaava: sinun tulee kuluttaa enemmän kaloreita kuin syöt! Vähentämällä 500 kaloria (kcal) päivittäisestä energiansaannista ruokavaliomuutosten ja liikunnan avulla, on yleensä sopiva lähtökohta painonpudottajille. Päivittäinen energiansaanti on kuitenkin pysyttävä vähintään 1050–1200 kalorin (kcal) tasolla.

2. Vähennä hiilihydraatteja, rasvoja ja suolaa! Vähennä hiilihydraattien määrää ruokavaliossasi ja kiinnitä huomiota myös terveellisten kokojyväruokien määrään. Karta ruokia, joissa on runsaasti lisättyä sokeria, eläinrasvaa sekä rasvaisia maitotuotteita. Paino voi etenkin alussa pudota useamman kilon jo pelkästään sillä, että vähennät ruokavaliostasi saamaasi suolan ja hiilihydraattien määrää, sillä niiden vähentäminen poistaa elimistösi nesteitä.

3. Nauti vähärasvaista ja proteiinipitoista! Nauti paljon hedelmiä, vihanneksia, kananmunaa (valkuaista), soijatuotteita, nahatonta siipikarjan lihaa, kalaa, äyriäisiä, rasvattomia maitotuotteita sekä vähärasvaista lihaa, josta saat proteiineja.

4. Kirjoita ylös! Kokeile laihdutuksen apuna ja syömistesi muistuttajana ruokapäiväkirjaa.  Sen on havaittu olevan tehokas väline painonpudotuksessa.

5. Ruokaile säännöllisesti! Älä jätä aterioita väliin, vaan nauti noin kolme pientä ateriaa ja 1-2 välipalaa päivässä. Näin vatsa pysyy tyytyväisenä eikä vaadi herkkuja.

6. Juo tarpeeksi! Nauti runsaasti vettä, jottet sekoita janontunnetta nälkään. Unohda kaloripitoiset juomat.

7. Turvottaako? Nauttimalla fenkolinsiemeniä, inkivääriä, persiljaa, piparminttua, ananasta ja jogurttia hunajan kera yhdestä kolmeen päivään ennen h-hetkeä, saat turvotuksen vähenemään ja pömppövatsan näyttämään ryhdikkäämmältä.

8. Oletko kokeilut näitä keinoja:
• Tyhjennä keittiön kaapit houkuttelevista herkuista.
• Keksi itsellesi puuhaa, jottet syö pelkän huvin vuoksi.
• Nauti ruokasi vain pöytään katetulta lautaseltasi. Näin vähennät tv:n ääressä napostelua.
• Punnitsemalla itsesi päivittäin ja laskemalla kalorisi, saat pidettyä helpommin tiukemman linjan.

9. Lisää tehoja liikuntaan! Vaikka harrastaisitkin jo liikuntaa, tulee sinun tehostaa sitä lisää, jos haluat, että painoasi putoaa nopeasti. Painonpudotus vaatii liikuntaa noin tunnin päivässä, eikä mikään estä treenaamaan sekä aamulla että illalla. Aerobinen liikunta sopii nopeaan painonpudotukseen hyvin, sillä se kuluttaa kaloreita tehokkaasti. Pidä lämmittelyn jälkeen harjoituksen tempo loppuun asti niin korkealla, että saat hien pintaan. Näin kaloreita palaa parhaiten. Myös intervalliharjoittelu (nopea- ja hidastempoisen liikunnan vaihtelu) on tehokasta laihduttajille.
Saavutettua lyhyen aikavälin tavoitteesi, pyri jatkossakin harrastamaan aerobista liikuntaa säännöllisesti ja lisää siihen lihasvoimaharjoitteita ainakin pari kertaa viikossa.

                                                            Mari Kataja, toimittaja
Lue myös:
7 vinkkiä kevyempään oloon
Treenaa hoikka vatsa - lue vinkit

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.