Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Pappa näyttää, että vielä virtaa...
Päivitetty 01.11 2008
klo 15:03

kymmenen kiloa laihempi minä
Päivitetty 21.11 2011
klo 17:17

Vuosi ja 30 kiloa pois
Päivitetty 13.02 2009
klo 11:23

Elämä uusiksi! Tai henki veks!
Päivitetty 13.10 2009
klo 01:14

Herkut pois ja laihduttamaan !
Päivitetty 01.11 2011
klo 22:31

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Näin vältät lihomisen joulunaikaan



Joulunalusaika ja joulun pyhät tuovat perheen ja ystävät yhteen juhlistamaan perinteitä ja nauttimaan toistensa seurasta. Joulunaika on myös täynnä sosiaalisia tilaisuuksia, joissa syödään ja juodaan runsaasti. Jopa kaikkein kurinalaisimmat ihmiset joutuvat taistelemaan houkutuksien kanssa juhlapyhien aikaan. Miten ihmeessä käy sitten tavalliselle herkkuja rakastavalle juhlijalle?

Jotta selviät kunnialla ja ilman kohtuutonta lihomista läpi joulunajan tarvitset strategian. Myös asiantuntijat tukevat tätä ajatusta; suunnitelma auttaa sinua välttämään ylensyömistä ja -juomista päivän kerrallaan.

Tässä 10 vinkkiä, joiden avulla selviät joulunajan yli lihomatta. Kaikki vinkit ovat ruokavalio- ja laihdutusasiantuntijoiden suosituksia:

1. Vähennä lisukkeita

Voit hyvällä omalla tunnolla kuorruttaa asuntosi koristeilla ja valoilla, mutta jouluruokalisukkeita on hyvä säännöstellä. Välttääksesi kaloreita syö maltilla jouluherkkuja, kuten pähkinöitä, juustoja, kermakastikkeita, voita ja kermavaahtoa. Lisukkeita, jotka eivät muuta varsinaista ruokaa paljon, mutta lisäävät senttejä vyötärölle.

2. Pidä vartalonmyötäisiä vaatteita ja toinen käsi kiireisenä

Vartalonmyötäisiä vaatteita pitämällä keskityt todennäköisesti vetämään vatsaa sisään ylen syönnin sijaan. Pikkujouluissa, joissa on paljon pikkupurtavaa tarjolla, kiusauksen voi välttää pitämällä juomalasia hallitsevassa kädessä.

3. Pure purkkaa

Kun et halua syödä, pistä suuhun sokeriton purukumi. Tämä on erityisen hyvä keino silloin, kun teet ruokaa tai kun yrität välttää joulubuffetin kimppuun hyökkäämistä.

4. Ole ruokasnobi

Jos et rakasta sitä - älä syö sitä, kehottaa Amerikan dieettiyhdistyksen puheenjohtaja Melinda Johnson. Tutki tarkasti, mitkä ruoat joulupöydässä ovat sinun todellisia herkkujasi ja mitä taas on tarjolla koko vuoden muutenkin. Keskity vain kaikkein herkullisimpiin ruokiin ja syö ne rauhallisesti, ajatuksella sekä nautiskellen.

5. Älä jätä aterioita väliin

Syö aina normaalisti, myös juhlapäivinä. Ruoasta pidättäytyminen koko päivän, jotta jouluruoka ´mahtuisi´ paremmin saa sinut vain syömään liikaa. Aloita terveellisellä aamupalalla, syö kevyt lounas ja vielä pieni välipala tai salaatti ennen varsinaista joulupöytää.

6. Maltti on valttia

Kun saavut pikkujouluihin, jossa on tarjolla joulubuffet odota ainakin 30 minuuttia ennen kuin aloitat syömisen. Juo vaikka lasi kivennäisjuomaa, katsele ympärillesi, rentoudu ja katsasta mitä ruokaa on tarjolla. Varsinkin joulubuffet on kutsu syödä niin paljon kuin jaksaa. Jos et kartoita tarkkaan mitä aiot syödä, tulet todennäköisesti syömään liikaa.

7. Lisää hauskuutta ja pelejä

Yritä saada huomion keskipiste siirtymään ruoasta johonkin mukavaan aktiviteettiin. Pelaaminen perheen ja ystävien kanssa joulunpyhinä on hyvä vaihtoehto. Parhaat juhlat sisältävät yleensä myös tanssia, joten voit yrittää tehdä tanssimisesta vaikka uuden tradition perheenne joulunvietossa.

8. Vuorottele alkoholia alkoholittoman kanssa

Alkoholijuomat ovat täynnä kaloreita, etenkin joulun erikoiset, kuten esimerkiksi munatoti. Voit rajoittaa saamaasi kalorimäärää juomalla välillä alkoholittomia juomia tai puhdasta vettä.

9. Jätä alkuruoat väliin

Vältä alkuruokia tietoisesti. Jos haluat pureksia jotain ennen varsinaista ruokaa hyviä vaihtoehtoja ovat vihannekset, hedelmät tai pieni annos pähkinöitä.

10. Rajoita valikoimaa

Asiantuntijat kehottavat ottamaan lautaselle vain kahta eri lajia ruokaa kerrallaan. Voit hakea lisää niin monta kertaa kuin haluat, mutta pidä kiinni kahden ruoan säännöstä. Runsas valikoima vain kiihdyttää ruokahalua, joten tällä keinolla pystyt pitämän syömisen paremmassa kontrollissa.

Pidä mielessä, että joulunajan juhlat ovat paljon muutakin kuin hyvää ruokaa ja juomaa. Ne ovat aikaa, jolloin voit vaalia perinteitä ja viettää aikaa lähimmäistesi kanssa. Jos keskityt  joulun aikana juhlan henkeen ja pidät nämä vinkit mielessä, et todennäköisesti liho kiloakaan.

Älä kuitenkaan soimaa itseäsi mikäli retkahdat. Ota itseäsi heti vain niskasta kiinni, aloita terveellinen ruokavalio sekä liikunta ja pysy vahvempana seuraavissa juhlissa.

Aiheesta kirjoitti WebMD 18.11.2008 ´Top 10 holiday diet tips of all time´.

Lue myös:
Näin taltutat makeanhimosi - Pudottajat.fi

                                                     Noora Dahmane, toimittaja
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.