Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Tunnelin päässä kajastaa valo!!
Päivitetty 01.12 2008
klo 12:31

Kesäkuntoon 1.3-1.6.2011
Päivitetty 16.03 2011
klo 19:23

Bikinikroppa hakusessa!
Päivitetty 02.01 2011
klo 12:54

Kesämorsian ja mekko
Päivitetty 11.05 2009
klo 10:03

Rantakunnossahan se hyljekin on!
Päivitetty 23.03 2010
klo 23:11

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Onnistu painonpudotuksessa - 6 vinkkiä!

Kevyestä ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta puntarin viisarit osoittavat itsepintaisesti samaa lukemaa kuin edellisellä kerralla. Missä vika? Oli sitten kyse ensimmäisestä viidestä kilosta tai viimeisestä viidestä kilosta, et ehkä tee kaikkea niin hyvin kuin kilojen eteen pitäisi. Lue everydayhealth.comin 5 yllättävää seikkaa, joiden avulla painonpudotus onnistuu!

1. Lisää kalsiumin saantiasi.

Useat naiset eivät saa kuin puolet tarvitsemastaan kalsiumin määrästä (800 milligrammaa/vrk) päivässä. Sen lisäksi, että se ei tee hyvää luustolle, on tutkimuksissa todettu sen olevan huonoksi myös painonpudotukselle. Jos elimistö ei saa riittävästi kalsiumia, se yrittää säästää rasvaa, sen sijaan että kuluttaisi sitä. Kokeile siis lisätä ruokavalioosi rasvatonta maitoa, vähärasvaista jogurttia ja muita kalsiumpitoisia ravintoaineita.

2. Nauti kuituja.

Tarvitsemme 25–35 grammaa kuituja päivässä, mutta useat meistä saa vain puolet suositellusta määrästä. Tutkimusten mukaan runsaasti kuitupitoisia ruokia syövät nauttivat muuta ruokaa vähemmän, koska kuitu pitää kylläisenä pitkään. Tästä on todettu olevan hyötyä painonhallinnalle. Hyviä kuidunlähteitä ovat esimerkiksi marjat, hedelmät, vihannekset ja pavut. Myös kokojyvätuotteet ovat hyviä kuidun lähteitä.

3. Liiku pidempään.

Jos liikut säännöllisesti, mutta paino ei siltikään putoa, kokeile liikkua pidempään. Jokaisella meillä on tavoitesykealue, millä teholla tulisi riittävän pitkään liikkua. Painonpudottajille suositellaan tavoitesykealueella liikkumista vähintään 20–30 minuuttia päivässä ja hyvä tavoite olisikin useampana päivänä liikkua vähintään tunti kerrallaan, josta suurin osa tavoitesykealueella. Tavoitesykealue on alasykerajan ja yläsykerajan välinen sykealue, joka ilmaistaan lyönteinä minuutissa. Maksimisyke voidaan laskea vähentämällä oma ikä luvusta 220. Tästä luvusta 70–80 %:a on sopiva sykealue erityisesti painonhallintaan. Mikäli olet juuri aloittanut kuntoilun, sinulle riittää 60–70 % maksimisykearvostasi.

4. Mieti annoskokosi uudelleen.

Ihmisillä on tapana syödä enemmän, mikäli heillä on isompi annos lautasellaan. Tästä syystä kannattaa jo kattilan äärellä miettiä, paljon lautaselle ruokaa laittaa. Ravintolassa syödessäsi, puolita annos ja pyydä toinen puoli kotipakettiin.

5. Lisää välipaloja.

Elimistösi tarvitsee polttoainetta 3-5 tunnin välein. Kun suunnittelet välipalasi ja ateriasi etukäteen, tulet nauttimaan vähemmän kaloreita, koska näin sorrut epätodennäköisemmin pikaruokiin ja suklaapatukoihin. Varaa kaappiisi ainekset terveellisille välipaloille, joita on helppo valmistaa ja nauttia.

6. Nuku riittävästi.

Unenpuute häiritsee useita aineenvaihduntaprosesseja, muun muassa hormonitasoja, jotka säätelevät ruokahalua. Tämä voi olla yksi syy siihen, miksi paino jumittaa. 

                                                         Mari Kataja, toimittaja

Lue myös:
Laske painoindeksisi
Kävele itsesi kuntoon, lue vinkit!

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.