Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

huji
Päivitetty 21.07 2015
klo 01:29

Kevyt elämä
Päivitetty 11.01 2018
klo 13:00

Pulla piukaksi pakaraksi
Päivitetty 24.08 2010
klo 13:57

Painon pudottaminen
Päivitetty 01.02 2010

Opiskelijan laihdutusviikkokirja
Päivitetty 04.10 2008
klo 23:16

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Parhaat laihdutusmetodit

Laihdutatko lihaksia vai rasvaa?

Laihdutus ravinto + liikunta -yhdistelmällä pidät huolta siitä, että laihtumisesi tapahtuu pääasiallisesti rasvasta. Liikunta ja oikeanlainen ravinto auttavat säilyttämään energiankulutuksen kannalta arvokasta lihasmassaa ja lisäävät rasvanpolttoa.

 

Ne laihdutuskuurit, jotka lupaavat sinulle yli kilon viikkopudotuksia ja sen lisäksi vielä pitävät lupauksensa, tuhoavat poikkeuksetta lihasmassaa ja muuta rasvatonta kudosta. Kaikkein kovimmat kuurit voivat jopa pienentää sisäelimiä.

Realistinen laihtumistahti runsaasti ylipainoisilla (= ylipainoa useita kymmeniä kiloja), on noin kilon luokkaa viikossa. Todella ylipainoiset (= ylipainoa yli 50 kg) voivat onnistua ensi alkuun pudottamaan painoa jopa 1,5-2 kg / viikossa. Mitä vähemmän ylipainoa on, sitä vähemmän on mahdollista laihduttaa pelkkää rasvaa.

Normaalipainorajojen sisällä laihduttavien eli käytännössä kiinteytymistä haluavien realistinen painonpudotustahti on enää noin 250-500 grammaa viikossa. Kannattaa huomata, että keskimääräinen painonpudotus voi osan kohdalla tarkoittaa sitä, että joinain viikkoina paino ei putoa yhtään ja toisina se voi humahtaa kilonkin kerrallaan alas – rasvan palaminen kun ei aina erinäisistä syistä näy vaa'alla.

Paino sinällään ei aina kerro totuutta, sillä lihasmassa painaa enemmän kuin rasva ja mahtuu pienempään tilaan – liikuntaa aktiivisesti harrastavan vaatekoko voi siis olla sama kuin monta kiloa vähemmän painavalla, liikuntaa harrastamattomalla henkilöllä. Laihdutusprojektin alussa onkin paikallaan ottaa mittariksi vaikkapa housut, jotka kiristävät. Omaa kiinteytymistään ja laihtumistaan voi näin seurata myös vaatteen avulla. Toinen hyödyllinen laihduttajan työkalu on mittanauha, koska se kertoo paremman totuuden kuin vaaka.


Laihdutus on mahdollista vain kolmella eri tavalla:

1) Lisää kulutusta (esim. liikunnan avulla)

Tämä metodi on periaatteessa kaikkein ihanteellisin. Jos on mahdollista lisätä riittävästi liikuntaa laihtuakseen, voi polttaa käytännössä pelkkää rasvaa eikä ollenkaan lihasta – olettaen, että perusruokavalio on muuten kunnossa, paino on pysynyt syödyllä ruokamäärällä samana jo pidempään ja proteiininsaanti on turvattu. Lisäksi liikunta vaikuttaa edullisesti yleiseen terveydentilaan, vahvistaa kehoa ja tekee hyvää mielenterveydelle.

Tämän metodin hankaluutena on se, että useimmat nopeampaa painonpudotusta (0,5-1 kg viikossa) havittelevat joutuisivat lisäämään todella radikaalisti liikuntaa saadakseen aikaan riittävän energiavajeen. Mitä kevyempi henkilö on, sitä vähemmän hän kuluttaa energiaa liikkuessaan. Jos laihduttaja on kuitenkin valmis hyväksymään hitaamman tahdin (alle 0,5 kg / viikko), ruokailutottumusten korjaaminen terveellisemmiksi ja sopiva liikunnan lisääminen riittävät ylimääräisen rasvan polttamiseen ja lihasten säilyttämiseen

2) Vähennä ravinnosta saamaasi energiaa (esim. pienentämällä annoskokoja)

Tämä on ylivoimaisesti tavallisin metodi. Ikävä kyllä aina kun ruokamäärää aletaan vähentää, myös lihasmassaa menetetään. Mitä enemmän ruokaa vähennetään eli mitä isompi energiavaje saadaan aikaan ruokavaliolla, sitä suurempi osa laihdutetuista kiloista on lihasta eikä pelkkää rasvaa.

Mitä vähemmän ylimääräistä rasvaa on, sitä suuremmaksi lihasten osuus ruokavaliolla laihdutetuista kiloista kasvaa. Lisäksi pelkällä ruokavaliolla kalorivajeen tekeminen aiheuttaa sen, että elimistö vähentää helpommin kulutusta kaikilla käytössä olevilla keinoilla. Eli toisin sanoen, jos syöt huomattavasti vähemmän kuin alunperin kulutit, elimistösi mukauttaa kulutuksesi lähemmäs syömääsi määrää. Tätä ilmiötä kutsutaan säästöliekiksi.

3) Lisää kulutusta samalla kun vähennät ravinnon energiamäärää

Tämä tapa on monessa mielessä kätevin: ei tarvitse harrastaa päivittäin tuntikausia liikuntaa saadakseen painon putoamaan suhteellisen nopeasti ja lihasmassaa menetetään vain vähän. Toisaalta saa syödä suhteellisen paljon, jolloin tärkeiden ravintoaineiden ja kuidun saanti on taattua, ei koe niin helposti olevansa laihdutuskuurilla ja erilaiset ruoanhimot pysyvät paremmin kurissa.


Huonot laihdutusdieetit

Varo laihdutus-/painonpudotusdieettejä, jotka:

· Rajoittavat voimakkaasti tiettyjen ruoka-aineiden nauttimista (esim. jotkin ruoka-aineet ovat kokonaan kiellettyjä tai sinulla on lyhyt lista niistä ruoka-aineista, joita saat dieetillä syödä)

· Vaativat sinua harrastamaan liikuntaa alhaisilla kilokaloreilla

· Ovat liian yksipuolisia

· Vaativat sinua poistamaan jonkin ravintoaineryhmän lähes kokonaan (esim. ei lainkaan hiilihydraatteja tai ei lainkaan rasvaa)

· Perustuvat ruoka-aineiden yhdistelylle

· Ovat hankalia toteuttaa

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.