Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit


Kohti neuvola-vaakaa,alle>100kg
Päivitetty 22.05 2008
klo 22:38

Matkalla parempaan elämään..
Päivitetty 20.10 2009

Sitkeyttä, sitkeyttä vaan...
Päivitetty 09.10 2015
klo 14:56


Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Pudota painoa kekseliäillä tavoilla



Painonpudotus mielletään usein vakavaksi ja kurinalaiseksi touhuksi, mitä sen ei välttämättä tarvitse olla. Vaikka laihtuminen onkin usein kiinni ravinnon (kalorien saannin) ja liikunnan yhteensovittamisesta, voi esimerkiksi kuntoilun kohdalla miettiä luovempia ja kekseliäämpi keinoja liikkumiseen, kuin perinteiset lenkit ja kuntosalit.

 

Syö puikoilla

Ruoan hotkiminen voi lihottaa. Ja se on myös todistettu. Eräässä kreikkalaistutkimuksessa osoitettiin, että hormonit eivät ehdi aivoihin asti kertomaan että ruokailun voi lopettaa, jos syö liian nopeaa. Laihtumisen kannalta onkin hyvä syödä hitaasti, jolloin vatsa täytyy ja aivot myös kertovat sen. Jos hitaasti syöminen ei muuten onnistu, käytä vaikka syömäpuikkoja, joiden avulla hotkiminen vaikeutuu huomattavasti.

 

Älä lopeta herkuttelua - syö tummaa suklaata

Ihmiset syövät herkkuja usein suruun ja stressiin, eli käytännössä kun mieli on synkkä. On olemassa kuitenkin yksi herkku, joka itse asiassa ehkäisee stressiä. Erään tutkimuksen mukaan pieni määrä (40 grammaa) tummaa suklaata joka päivä ehkäisee stressiä huomattavasti, kun stressihormonitasto laskevat. Kaiken lisäksi tumman suklaan antioksidantit alentavat sydänsairauksien riskiä. 

 

Hyötyliikuntaa joka päivä

Hyötyliikunnalla tarkoitetaan jokapäiväistä arkea edistävää liikkumista. Tyypillisimpiä esimerkkejä hyötyliikunnasta ovat vaikkapa pyöräily töihin tai portaiden nousu kävellen hissin sijasta. Hyötyliikuntaa voi kuitenkin harrastaa missä ja milloin tahansa. Käy kaupassa kävellen reppu selässä, mikäli mahdollista, kanna ostokset sisälle hauisliikkeitä tehden, tai vaihda televisiokanavia nousemalla sohvalta eikä kaukosäädintä käyttäen. Mielikuvitusta peliin! Nykytekniikan korvaaminen omien lihasten käytöllä myös kuluttaa kaloreita ja pitkällä tähtäimellä hyödyttää terveyttä.
 

Pullistele joka hetki

Lihaksia voi venyttää tai jännittää lähestulkoon milloin tahansa. Esimerkiksi hampaita pestessä voi tehdä kyykkyjä, seisoa päkiöillä tai nostella jalkoja vuorotellen eteen ja sivuille. Voit myös jännittää vatsa- tai pakaralihaksia televisiota katsellessa, töissä tuolilla istuen ja niin edelleen. Käy päivän mittaan koko kehon lihakset läpi tekemällä aina muutama toisto yhden lihaksen kohdalla ja saatat huomata toistojen alkavan tuntua hetken päästä.

 

Pojatkin voivat tanssia

Tanssiminen on monimuotoinen harrastus, jota varten ei välttämättä edes tarvitse poistua kotona. Laita lempibändisi levy soimaan ja kaappaa vaikka puoliso mukaan ja anna mennä. Pitkätukkaiset heavypojat- ja tytöt voivat moshata yksinäänkin, mutta silloin täytyy muistaa, ettei pään heilumisliikettä saa viedä liian pitkälle, sillä se voi aiheuttaa pää- ja niskavammoja.

                                                    Antti Voutilainen, toimittaja

Lue myös:
Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!
7 vinkkiä lisätä hyötyliikuntaa

 

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.