Etusivu »   Vinkit ja faktat »  Työvireys »  
Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

mummuliinan murinat
Päivitetty 11.06 2012
klo 09:23

Norsusta joutseneksi:)
Päivitetty 19.02 2012

vielä tää ja sit ei enää...
Päivitetty 01.08 2008
klo 16:28

Operaatio laihdutus LOPPUUN!
Päivitetty 26.09 2010
klo 20:27

Toukasta perhoseksi...
Päivitetty 25.11 2008

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

TYÖVIREYS

Laatua työelämään

Jos tuntee itsensä työpäivän aikana usein väsyneeksi (esimerkiksi iltapäivällä) tai jos työ uuvuttaa niin, että ei jaksa tehdä muuta kuin aivan välttämättömät kotityöt, on hyvä pohtia syytä.


Jatkuva ylityö, stressaava tai paljon voimavaroja vievä työ, ikuinen kiire, tekemättömien töiden kasautuminen, työmäärän kasvu, irtisanomisen uhka, epävarmuus työn jatkumisesta ja taloudelliset vaikeudet ovat tyypillisiä työperäisiä ongelmia. Kaikkiin näihin ei voi itse vaikuttaa, mutta osaan kylläkin. Laadukkaammat elämäntavat, hyvä kunto, tehokkaampi organisoiminen, asioista keskusteleminen tai että vain yrittää olla stressaamatta liikaa, voivat auttaa kyseisissä ongelmissa.


1) Paranna fyysistä ja henkistä toimintakykyä


On hyvä tiedostaa, että jokaisella meillä on omavastuuosuus kunnostamme eli velvollisuus pitää huolta terveydestämme. Jos kunto on huono ja jos ei huolehdi monipuolisesta ravinnosta, väsymys ja uupuminen lisääntyvät entisestään. Tämä varmasti edistää myös työongelmia. Jos parantaa omia voimavarojaan eli kohentaa kuntoaan ja muokkaa terveyttään syömällä monipuolisesti ja säännöllisesti, jaksaa varmasti paremmin työssäkin.


Jos työnantajasi tukee liikuntaa, niin miksi et hyödyntäisi sitä? Jo pelkkä taukojumppakin elvyttää, virkistää ja lisää työtehokkuutta. Yhteinen jumppa tai pelivuoro piristää myös sosiaalisesti, sillä varmasti on kiva puhua välillä muustakin kuin työasioista. Jos et saa liikuntatukea, niin ei sekään ole syy olla liikkumatta, nostaa kuntoa ja lieventää stressiä. Monet harrastukset, kuten kävely, lenkkeily, hiihto tai kotijumppa eivät maksa mitään. Liikunnan harrastaminen ei ole yleensä myöskään ajasta kiinni. Sitä vain käytetään hyvänä, tai pikemminkin huonona verukkeena. Aikaa löytyy, kun organisoi. Aikaa löytyy, jos haluaa.

2) Syö itsesi virkeäksi


Ravinnolla on paljon suurempi merkitys vireyteen kuin moni aavistaa. Säännöllinen ateriarytmi pääaterioineen ja välipaloineen on oleellinen osa jaksamista. Se takaa, että mieli pysyy virkeänä ja työvire hyvänä. Jos aterioiden välinen aika pääsee venymään liian pitkäksi, niin ongelmia tulee.


Moni syö hyvän ja monipuolisen aamiaisen ja lounaan, mutta iltapäivä jää ilman kunnon välipalaa. Siitä riski repsahdukseen usein alkaa. Iskee väsymys ja naposteluhimo, joka ei helpolla ota laantuakseen. Tyhjällä vatsalla ei jaksa myöskään jaksa lähteä liikkumaan ja liian täydellä vatsalla vielä vähemmän. Jos ateriat kootaan järkevästi ja laadukkaasti sopivin väliajoin, veren sokeripitoisuus pysyy tasaisena ja näin väsymys tai liiallinen nälkä eivät pääse yllättämään. Hyvin suunniteltu ja järjestetty ruokailu sekä kotona että töissä auttaa rakentamaan energisen ja antoisan päivän. Lisäksi saa helposti kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet, jotka pitävät terveydestäsi huolta.

3) Lepää riittävästi


Jos unesi määrä ja laatu eivät ole riittävät, niin väsymyksesi lisääntyy. Toki hyvä kunto ja laadukas ravinto säännöllisen väliajoin auttavat pitämään sinut virkeämpänä, mutta eivät pitkään, jos et lepää kunnolla.


Työperäiset ongelmat, stressi, kiire sekä ihmissuhdeongelmat voivat altistaa unihäiriöille ja voivat pikkuhiljaa uuvuttaa enemmän. Liian väsyneenä ei ole myöskään kovin viisasta harrastaa kovaa liikuntaa, joten ole itsellesi armollinen ja anna riittävästi lepoa. Väsymys tulee nukkua pois ja herätä energisempänä uuteen aamuun.


Vinkit työvireyteen

  • Vaihda taukohuoneen kahvileivät ja viinerit hedelmiin ja vähärasvaisiin maitotuotteisiin
  • Muista taukojumppa työpöytäsi ääressä – pyörittele olkapäitä, nostele hartioita, kierrä ylävartaloa molemmille puolille ja pyöristä ja notkista yläselkää vuorotellen
  • Jätä myöhäiselokuvat vähemmälle ja painu pehkuihin ajoissa – ehdit nukkua enemmän ja aamuherätykset ovat helpompia
  • Jos ehdit, käväise ennen töihin lähtöä pienellä kävelylenkillä raittiissa ilmassa – tai pyöräile/kävele
  • Pidä kävelytaukoja työn lomassa – kävele vaikka käytävän päähän ja takaisin
  • Pidä vesipullo käden ulottuvilla – jano väsyttää!
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.